Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Du dufter deg til den perfekte partner

Nesa og hjernen samarbeider om å tenne lysten. Men de er kresne. Og det kan du takke millioner av år med evolusjon for. Nesa analyserer DNA-et til potensielle partnere, slik at du kan sikte deg inn på de som vil gi barna best mulige gener.

Fisk, fugler og pattedyr lukter seg fram til den ideelle partneren, og du er ikke noe unntak. Nesa kan fange opp hvilken type såkalte HLA-1-proteiner et annet mennesker har på cellene sine.

HLA-1-proteinene finnes overalt i kroppen, og de spiller en viktig rolle for å beskytte cellene dine mot virus. De finnes blant annet i en A-, B- og C-variant, og luktesansen din sørger for at du faller for personer som har andre varianter enn deg selv.

Du synes lukten av dem er mer tiltrekkende, sex med dem er mer tilfredsstillende, og du har mer lyst til å få barn med dem.

Nesa velger ut nyttig svette

Ingenting lukter mer sexy enn et fremmed HLA-1-protein, og det er bra for barnas immunforsvar.

Det evolusjonære formålet med å søke opp fremmede HLA-1-proteiner er at du dermed sikrer at barna dine får en miks av ulike HLA-1-varianter.

En god miks vil antagelig sørge for at barna tåler angrep fra virus bedre.