Bildene av tomme supermarkedshyller og fulle handlevogner fylt med toalettpapir gikk verden rundt. Mens én del av befolkningen sto i kø ved kassen, latterliggjorde en annen del de handlende.
En ny spørreskjemaundersøkelse har forsøkt å klarlegge hvilke befolkningsgrupper som er mest tilbøyelige til å samle ekstra mange grunnleggende fornødenheter i en krisesituasjon.
Forsiktige og følsomme hamstret mest
Studien ble gjennomført av antropologer ved Max Planck-instituttet i Tyskland blant innbyggere fra 35 land som ble utpekt via sosiale medier.
De 1029 svarerne utfylte personlighetstesten HEXACO-modell som deler inn personer i seks ulike atferdsgrupper, i tillegg til opplysninger om alder, kjønn, oppfattet trusselnivå fra koronavirus og mengden av toalettpapir kjøpt inn siden utbruddets begynnelse.
Konklusjonene var entydige: De som frykter viruset mest, kjøper mye toalettpapir. Eldre kjøper mer toalettpapir enn yngre. Og amerikanere hamstrer mer enn europeere.