Mand nyser af pollenallergi

Pollensesongen blir hardere og lengre de neste årene

Vårens store plageånd kan skape langt flere røde øyne og rennende neser enn vi er vant til. Det viser en ny studie der forskere spår at klimaendringer får pollensesongen til å begynne mye tidligere og bli mye mer intens i årene som kommer.

Kløende øyne, tette neser og en total utmattethet.

Pollenallergi er en voldsomt plagsom tilstand som rammer millioner av mennesker verden over, og som i perioder kan gjøre det vanskelig å håndtere for eksempel jobb og skole.

Og det ser ut til at vårens store plageånd bare vokser seg større og sterkere i årene som kommer.

Det er konklusjonen i en ny studie der amerikanske forskere har kommet fram til at pollensesongen både vil begynne tidligere og bli mer intens på grunn av klimaendringer det neste tiåret .

Pollenkorn flyr fra plante

Pollenkorn er plantenes sædceller

Når trær og gressarter blomstrer og formerer seg, skjer det ved hjelp av pollen, små korn på 0,0015 centimeter i diameter – altså mindre enn halvparten av et hårstrå.

De små kornene skilles ut fra hannplantene og bæres av vinden for å befrukte andre planter.

Pollenkornet inneholder plantens DNA – som en sædcelle – og når et pollenkorn lander på arret i blomsten hos en hunnplante, kan den befruktes.

Arret kan være tørt eller klebrig. Det fanger pollenkornene og transporterer dem videre til plantens «livmor» – en samling av celler som blir til frø når de bestøves av pollen.

Cellene skaper selve plantefrøet, og formeringen av nye planter begynner.

Forskere frykter flere allergikere

Ifølge den nye studien, som er utgitt i det vitenskapelige tidsskriftet Nature, vil pollensesongen i løpet av de neste ti årene begynne hele førti dager tidligere i USA og vare 19 dager lenger enn den gjør i dag.

Samtidig frykter forskerne at den årlige mengden pollen i luften kan øke med hele 200 prosent hvis de høye utslippene av CO2 fortsetter.

En lignende utvikling ser vi også i Europa, der klimaendringene setter fart på planteveksten og får en ekstra stor hær av pollenkorn til å innta luften tidligere samme år.

Og det får flere forskere til å frykte en stor stigning i antallet allergikere siden risikoen for allergi stiger etter som mer pollen finner veien inn til slimhinner og lunger.

Klimaendringer setter fart på kornene

Antallet pollenkorn i luften er avhengig av plantenes vekst: Når veksten øker, følger pollentallene med.

Og her spiller klimaendringene en avgjørende rolle.

Høyere temperaturer utvider nemlig den perioden der plantene vokser, og det gir plantene mer tid til å produsere pollen og formere seg.

Samtidig er karbondioksid bensin for fotosyntesen, som får plantene til å vokse seg større og produsere enda mer pollen.

Kroppen lagrer allergien

Når først dit immunforsvar har besluttet sig for, at en bestemt partikel er fjendtlig, bliver det ikke glemt igen.