Språkutvikling

Barn har enklere for å koble bilde og språk hvis det bare er ett bilde per oppslag.

© Stephen Baack (IMCOM)

Overstimulerte barn lærer mindre

Hjernene til småbarn klarer ikke å sortere alle de daglige sanseinntrykkene. Du kan hjelpe treåringen ved å la henne konsentrere seg om en ting av gangen.

Bør barna få mer eller mindre stimulans for å lære mest mulig? Det diskuteres flittig blant forskere i læringsteori, for det har vist seg at vi lærer mest ved å bruke flere sanser.

Når det gjelder å lære nye ord, er høytlesning derfor en verdifull metode, fordi barnet både kan se og høre på én gang. Og barnebokbransjen har gått amok med morsomme, fargerike illustrasjoner.

Ett bilde bedre en to

Nå viser en ny studie at det er på sin plass å være mer forsiktig med bildene, slik at de unge hjernene ikke blir overbelastet. I hvert fall når det gjelder evnen til å lære språk.

I studien leste forskerne barnebøker for tre år gamle barn. Det viste seg at barn som fikk bøker med bare én illustrasjon per side, lærte dobbelt så mange ord.

Less is more

Mange barnebøker har mange og overveldende illustrasjoner, og det er veldig underholdende. Sett i et læringsperspektiv er det likevel bedre med bare én illustrasjon per side, og helst så naturtro som mulig.

Andre studier viser nemlig at ekstra underholdning i form av flapper eller dyr kledd ut som mennesker (et vanlige grep i barnelitteraturen), reduserer læringseffekten.

Har du likevel lyst til å lese bøker fulle av fantasifulle bilder, har forskerne et enkelt triks. Pek på det bildet som illustrerer akkurat det du leser om. Da vet barnet hvilket bilde det skal fokusere på, og kan kombinere synsinntrykket med det de hører.