Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Ondskap svekker makten

I Game of Thrones skal kampen på slagmarken avgjøre hvem som ender på tronen, men matematikk, biologi og psykologi avslører at noen mennesketyper og karaktertrekk har en fordel i spillet om makten – mens andre mildest talt har det motsatte.

HBO Nordic

Illustrert Vitenskap undersøker vitenskapen bak Game of Thrones. Denne gangen har vi kommet til makthaverne.

Arvingene

Regenten er gravid med sin bror, og de deler 50 prosent av genene.

© HELEN SLOAN/hbonordic.com

Innavl gjør arvinger syke

I Game of Thrones praktiserer flere av arvingene samme tilbøyelighet som har florert i kongefamilier helt siden de gamle egypterne: Nære slektninger får barn sammen.

Alle individer har gener med mutasjoner som rommer en skadelig effekt, som kan føre til skavanker og sykdommer. Men de er ofte recessive og kommer derfor ikke til uttrykk hvis den andre kopien fungerer.

Slektninger bærer ofte de samme mutasjonene, og hvis for eksempel søsken får barn sammen, har dette barnet økt risiko for å få to kopier av det skadelige genet, som derfor kommer til uttrykk.

To syke gener gjør avkommet sykt

Hvis to søsken får barn, risikerer det å få to utgaver av et sykt gen.

Tronranerne

Syndrom E skyldes trolig en endring i hjernens pannelapp (lyserødt).

Ondskap skrur av instinktene

I Game of Thrones vrimler det av personer som vil ta tronen med vold og makt. Selv om det ofte avfeies som barbarisk atferd forbundet med reptilhjernen, tyder ny forskning på at brutalitet og kynisme har rot i de høyere hjerneområdene som pannelappen.

Ondskap som personlighetstrekk blir i psykologien kjennetegnet ved blant annet gjentatte voldshandlinger, et flatt følelsesregister og merkelige overbevisninger. Atferden har fått navnet syndrom E, og E-en står for evil – altså ondskap.

Syndromet skiller seg fra psykopati og sadisme ved at pasientene er klar over hva som er riktig og galt, men omgår dette for å følge et bestemt formål, for eksempel å overta verdensherredømmet.

Hjerneceller danner rasjonelle tanker og beslutninger i den forreste delen av pannelappen, den prefrontale cortexen, og hos pasienter med syndrom E slutter senteret å lytte til signaler fra de andre hjernesentrene, for eksempel amygdala, som normalt forhindrer den brutale atferden.

Politikerne

Daenerys utgjør kjernen i den sterkeste gruppen, men har bare to gode forbindelser utenfor gruppen.