Demodex folliculorum

Sultne midd parer seg på ansiktet ditt hver natt

De sitter på mesteparten av klodens befolkning og bruker ansiktet vårt som både bolig og dobbeltseng. I en ny studie har forskere finstudert ansiktsmidden Demodex folliculorum og avslørt en av hemmelighetene bak det tette forholdet til mennesker.

Om dagen lever de en stille tilværelse i dine hårsekker og talgkjertler, der de mesker seg med døde hudceller og fett.

Men når mørket senker seg, kryper de opp fra skjulestedene sine i hopetall og begynner å pare seg på alt fra pannen din til nesetippen din.

Det lyder kanskje som litt av en grøsser, men likevel er det nøyaktig det som skjer. Omkring 90 prosent av verdens befolkning er bolig for ansiktsmidden Demodex folliculorum som lever hele tilværelsen sin – fra fødsel til død – i ansiktet vårt.

Og nå har forskere for første gang undersøkt arvemassen for det bare 0,4 millimeter lange vesenet og oppdaget at middene, ved hjelp av små genetiske endringer som aldri er sett hos lignende arter, holder på å bli ett med mennesket.

Demodex folliculorum under mikroskop

Om dagen bor D. Folliculorum i talgkjertlene våre, der de lever av fett og døde hudceller. Her ser vi et mikroskopbilde av midden på menneskehud.

© UNIVERSITY OF READING

Lever luksuriøs tilværelse

I den nye studien finstuderte forskerne arvemassen hos det lille åttebeinte kreket og oppdaget at det klarer seg med et minimum av proteiner og dermed også gener. Faktisk så få at det er det laveste antallet som noen gang er målt hos insekter, krepsdyr eller edderkopper.

Forskerne mener at det sparsomme antallet gener er resultatet av middenes beskyttede tilværelse i våre talgkjertler, der de verken blir jaktet på av andre arter eller møter konkurranse. Derfor er arvemassen skåret ned til det helt essensielle.

Dermed avslører studien ifølge forskerne at middene holder på å utvikle seg fra å være en såkalt ektoparasitt – en snylter som lever utenfor vertsdyret – til en organisme som lever i symbiose med vertsdyret sitt – en såkalt symbiont. De holder altså på å fusjonere med oss.