Slik passer du på kroppen din i karantene

Hjemmekarantene kan for mange bety mer sofa og mindre bevegelse. En studie viser imidlertid at selv kortere perioder uten fysisk aktivitet kan ha konsekvenser for helsen. Heldigvis er det også gode nyheter.

Hjemmekarantene kan for mange bety mer sofa og mindre bevegelse. En studie viser imidlertid at selv kortere perioder uten fysisk aktivitet kan ha konsekvenser for helsen. Heldigvis er det også gode nyheter.

Millioner av mennesker er nå i karantene – enten selvvalgt eller på legens ordre. Det innebærer at mye av hverdagen plutselig er begrenset til hjemmets fire vegger, noe som lett kan ramme det fysiske aktivitetsnivået.

Og det kan ha store konsekvenser for din generelle helse.

To ukers inaktivitet påvirker kroppen

I en engelsk studie så forskere på hva som skjer hvis fysisk aktive personer (i aldersgruppen 18–50 år) med en BMI på under 30 plutselig var inaktive i to uker.

Før forsøket gikk alle testpersonene om omkring 10.000 skritt dagen, og under forsøket var aktivitetsnivået redusert til maksimum 1500 skritt om dagen. Det var ingen endring i testpersonenes kosthold.

Etter to ukers inaktivitet målte forskerne følgende endringer i testpersonenes helse:

  • Et fall på fire prosent i fysisk form
  • En stigning på litt under en centimeter i livmål
  • En stigning på 0,2 prosent i leverfett
  • En stigning på 0,5 prosent i kroppsfett
  • En lett stigning i insulinresistens
  • En lett stigning i et spesielt fett i blodet kalt triglycerider
  • Dårligere gjennomstrømning i kroppens blodkar

Resultatene viste altså at selv kortere tids inaktivitet setter seg i kroppen og øker risikoen for sykdommer som for eksempel diabetes og hjerte-kar-sykdommer.

De gode nyhetene

Heldigvis er det også en god nyhet. Forskerne så også på hvordan kroppen reagerer når den fysiske aktiviteten blir gjenopptatt. Etter to uker med den normale, aktive livsstilen var testpersonenes helse stort sett tilbake til utgangspunktet.

Studien understreker imidlertid hvor viktig det er å bevege kroppen hver dag.

Verdens helseorganisasjon anbefaler 150 minutters trening i moderat intensitet eller 75 minutters trening i høy intensitet hver uke. Og selv om du er begrenset av karantene, kan du fortsatt nå de målene.

Du kan blant annet gjøre følgende:

  • Ta små aktive pauser i løpet av dagen. Det kan være alt fra faktisk trening til lek med barna eller rengjøring i hjemmet.
  • Hvis du arbeider hjemmefra, så husk å skifte stilling – hvis det er mulig, er bra å reise seg opp jevnlig i løpet av dagen.
  • Gå eller løp en tur utendørs – men husk å holde god avstand til andre mennesker.