serotonin-molekyl

Serotonin – hva gjør serotonin?

I motsetning til hva mange tror, spiller ikke ​​serotonin bare en rolle for mentalt velvære. Signalstoffet utfører en rekke funksjoner i kroppen, holder humøret i balanse og er kanskje livsforlengende.

I motsetning til hva mange tror, spiller ikke ​​serotonin bare en rolle for mentalt velvære. Signalstoffet utfører en rekke funksjoner i kroppen, holder humøret i balanse og er kanskje livsforlengende.

Shutterstock

Hva er serotonin?

Serotonin er et signalstoff – også kalt en nevrotransmitter – som også går under navnet 5-hydroksytryptamin (5-HT). Signalstoffer er viktige for kroppen siden de fungerer som en slags budbringere og bindeledd mellom ulike funksjoner i menneskekroppen.

Serotonin er kjent som et av de fire lykkestoffene, som har ulike oppgaver:

  • serotonin
  • dopamin
  • endorfiner
  • oksytocin

Alle fire stoffer er såkalte monoaminer. Monoaminene inkluderer også adrenalin, noradrenalin, melatonin og normelatonin.

Hva gjør serotonin?

Som nevrotransmitter i sentralnervesystemet er serotonin nødvendig for flere hjernefunksjoner, for eksempel humør, søvn, appetitt, oppførsel og angst.

Mer enn 95 prosent av kroppens serotonin finnes imidlertid utenfor sentralnervesystemet.

Serotonin spiller for eksempel også en rolle i magen, i det såkalte enteriske nervesystemet. Her bidrar det med nevrologisk kontroll av tarmens mobilitet og sekresjon.

I tillegg inngår serotonin også i prosesser som blærefunksjon, åndedrett, hemostase (blodets evne til å koagulere), blodkarutvidelse og immunfunksjoner.

Illustrasjon av synapser

Serotonin er et signalstoff som utveksler informasjon mellom nerveceller.

© Shutterstock

Serotonin gjør deg glad og forlenger livet

Selv om serotonin spiller en rolle i mange av kroppens funksjoner, er lykkestoffet særlig forbundet med humøret vårt.

Flere studier har vist at et lavt serotoninnivå fører til dårligere humør, og at høyere nivåer i blodet gir bedre humør. Og hvordan vi har det, har konsekvenser for vårt videre liv.

I en studie der deltakere med en medianalder på 22 år skulle skrive selvbiografier, viste det seg at de som hadde en optimistisk holdning til livet, i gjennomsnitt levde 10 år lenger enn de som var mindre optimistiske.

Heldigvis finnes det måter å øke serotoninnivået på.

SSRI-medisiner kan gjenopprette serotoninnivået

Forskere har i over 50 år undersøkt ulike måter å øke serotoninnivået i kroppen på.

For personer som har blitt diagnostisert med angst, depresjon eller tvangslidelse, finnes det ulike legemidler, for eksempel selektive serotoningjenopptagelsesinhibitorer – de såkalte SSRI-ene.

De aktive stoffene i SSRI-er er for eksempel fluoksetin, citalopram og paroksetin. SSRI-er virker ved å gjenopprette hjernens evne til å absorbere serotonin og leverer altså ikke selve nevrotransmitteren.

Piller fra et pilleglass

Spesiell medisin kan hjelpe hjernen med å absorbere serotonin ved depresjon.

© Shutterstock

Naturlige måter å øke serotoninnivået på

Forskning har i tidens løp også sett på hvordan man kan øke serotoninnivået uten bruk av medisiner.

1. Tenk positivt

En studie fra 2007 tyder på at interaksjonen mellom serotonin og humør kan gå i begge retninger. Innholdet av serotonin påvirker humøret, men når du er i godt humør, øker også serotonininnholdet ditt.

Kvinne med positiv tenkning

Positiv tenkning er en naturlig kilde til serotonin.

© Shutterstock

2. Gå ut i solen

Forskere har lenge visst at lysterapi kan behandle depresjon. Dessuten tyder forskning på at lys også påvirker serotoninnivået.

Det er for eksempel påvist at mennesker som dør i vintermånedene, ofte har lavere nivåer av serotonin i blodet (etter døden) enn de som dør i sommermånedene. I tillegg har forsøk med rotter vist at serotoninnivået er høyest på det lyseste tidspunktet av dagen.

En av de viktigste byggesteinene i serotonin er aminosyren tryptofan, og forskning har vist hvordan symptomer på akutt tryptofanmangel blir bedre når pasienter utsettes for sterkt lys (3000 lux).

Å gå ut i solen eller faktisk bare utsette seg for sterkt lys kan altså hjelpe med å øke serotoninnivået.

3. Tren

Studier har vist at kondisjonstrening som for eksempel løping kan ha en gunstig virkning på serotoninnivået i kroppen.

Det skyldes at muskelaktivering omdirigerer andre sammenkjedede aminosyrer til musklene i stedet for hjernen, der de ellers ville konkurrert med byggesteinene til serotonin, tryptofan, om å krysse blod-hjerne-barrieren.

Uten konkurransen fra de den andre aminosyrene er det større sjanse for at tryptofan klarer å krysse barrieren og danne serotonin.

4. Husk proteinene

Tryptofan finnes særlig i proteiner. Derfor kan ulike proteinkilder hjelpe med å øke serotoninnivået.

Spis for eksempel:

  • kylling og kalkun
  • egg
  • laks
  • frø og nøtter
  • soyabaserte matvarer (for eksempel tofu)
  • meieriprodukter
  • banan, avokado, ananas, plomme, melon og kiwi
  • tomat og aubergine
Bananer

Matvarer rikt på tryptofan inkluderer for eksempel: banan, kiwi og laks.

© Shutterstock