Sannheten om vitaminer

Vitaminer er avgjørende for at kroppen skal fungere, men de må komme fra kostholdet, ikke fra piller.

Vitaminpiller forlenger livet - NEI

Kroppen kan ikke bygge vitaminer fra bunnen selv. Derfor må vi få vitaminer eller forstadier av dem, provitaminer, gjennom kostholdet for å unngå sykdommer som blodmangel, skjørbuk og rakitt.

Effekten av vitaminpiller er veldig vanskelig å undersøke fordi vitaminer kommer fra mange kilder, men mye tyder på at vitaminer i pilleform ikke forlenger levetiden vår.

En stor studie utført av det private forskningsuniversitetet Tufts i 2019 fant for eksempel ingen signifikant sammenheng mellom livslengde og det å innta vitaminpiller.

Men den seks år lange studien av 27 725 voksne amerikanere viste også at de testpersonene som inntok tilstrekkelig med Aog K-vitaminer fra naturlige kilder som egg, frukt og bladgrønt, hadde en statistisk underdødelighet og derfor i praksis lengre levetid.

Unntaket er D-vitamin, som myndighetene i Nord-Europa typisk anbefaler ekstra av ivinterhalvåret; for eksempel anbefaler det danske helsevesenet tilskudd av D-vitamin fra september til mai.

Vitaminer hjelper enzymer

Enzymer får kjemiske reaksjoner i kroppen til å gå raskere og trenger blant annet vitaminer for å bli aktivert. Ved vitaminmangel forblir enzymet inaktivt.

Enzym blir aktivert

Vitaminet kobler seg til enzymet som en nøkkel i en lås. Først nå er enzymet aktivt og kan fungere som en katalysator som hjelper celler i arbeidet sitt.

Eenzym bedrer fordøyelsen

Det aktive enzymet kan nå gjøre om såkalte substrater (det molekylet enzymet virker på) og sette fart på kroppens funksjoner, som for eksempel fordøyelsen.

Dyre vitaminpiller virker bedre enn billige - NEI