Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Reis inn i hudens usynlige verden

Du ser på huden hver dag, men når forskerne zoomer inn, åpner det seg et landskap der svetten er sjøer, hårsekkene er raviner, og innbyggerne er sultne midd.

STEVE GSCHMEISSNER/Science Photo Library

Snyltere: Hårsekkmidd kravler rundt i ansiktet ditt.

Hårsekkene våre er bolig for små midd som lever av døde hudceller og talg. Hårsekkmiddene er mest utbredt i ansiktet, som her omkring øyenvippene, men siden de ikke er større enn omkring 0,3 mm, er det normalt vanskelig å få øye på dem.

EYE OF SCIENCE/Science Photo Library

Kunstig hud: Celler danner ny hud i laboratoriet.

Hudens evne til å gjendanne seg selv kan utnyttes til å dyrke kunstig hud. Med noen av de cellene som fornyer hudens ytterste lag, og litt næring, tar det bare tre uker å dyrke en kvadratmeter hud som kan dekke et brannsår.

KLAUS GULDBRANDSEN/Science Photo Library

Blodårer: Varmen i huden identifiserer deg.

Ved å sende blod gjennom blodkar i huden, avgir kroppen varme. Hver person har sitt unike mønster av blodkar, og et bilde av hudens varmetap – et termogram – er derfor like personlig som et fingeravtrykk.

FRANCINE PROKOSKI /Science Photo Library

Svetteporer: Svette bekjemper skadelige bakterier.

Huden er dekket av to–fire millioner svetteporer. Svetten har en høy surhetsgrad, noe som er dødelig for flere typer sykdomsframkallende bakterier. Dermed forhindrer svetten at rifter og sår blir infisert av bakteriene på huden.

Eye of Science/Science Photo Library

Hårsekker: Håret vokser fram av fordypninger i huden.

Hårsekkene, som vi her ser gjennomskåret, er fordypninger i huden (mørkeblå). Her danner hudceller proteinet keratin (lilla), som er hovedbestanddelen i hårstrå. Noen hår, typisk de tykkeste, har et hulrom i midten.

ASTRID & HANNS-FRIEDER MICHLER/Science Photo Library

Innsprøyting: Huden avgir medisiner langsomt.

Smertestillende medisiner og vaksiner som skal tas opp langsomt i kroppen, sprøytes ofte inn i hudens nederste lag, underhuden. Hvis medisiner skal virke raskere, stikker legen i stedet nålen i en muskel eller en åre.

NIBS/Science Photo Library

Hudlag: Huden er både død og levende.

Selv om huden ser glatt ut, avslører en kikk i et mikroskop at den er dekket av døde hudceller. Laget under,
lærhuden, inneholder hårsekker, nerveceller og kjertler. Nederst er fettlaget i underhuden, som absorberer støt.

STEVE GSCHMEISSNER/Science Photo Library