Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

antistoff, tenner, regenerere, vokse, tann, mus

Et bestemt antistoff får tennene på mus og ildere til å vokse ut igjen (t.h). Snart skal det prøves ut på mennesker.

© Katsu Takahashi/Tokyo University
Mennesket - Kroppen

Nytt legemiddel får tenner til å vokse ut igjen

Et nytt stoff får tenner til å vokse ut igjen hos mus. Virker det på mennesker, kan det bety et farvel til proteser.

Når vi mennesker mister tennene våre, må vi få kunstige tenner eller leve uten.

Men nå har forskere ved universiteter i Kyoto og Fukui klart å få tenner til å vokse ut igjen hos mus.

Antistoff stimulerer tannveksten

Forskerne har funnet ut at et antistoff får genet USAG-1 til å stimulere tannvekst hos mus som har en arvelig genfeil som forhindrer dem i å utvikle alle tenner.

Og nettopp de genetiske årsakene til at noen mennesker har for mange tenner, har forskerne undersøkt for å forsøke å regenerere tenner.

Samme systemer utvikler organer

Samspillet mellom to proteiner og signalstoffer styrer veksten i flere organer og i tennene. Det betyr at stoffer som påvirker det samspillet, ofte unngås, fordi bivirkninger kan påvirke hele kroppen.

Forskerne konsentrerte seg derfor om genet USAG-1, som de visste bare påvirket utviklingen av tenner.

Ved hjelp av eksperimenter med flere såkalte monoklonale antistoffer – en type som også brukes mot for eksempel kreft – fant forskerne fram til et stoff som styrer tannvekst.

Metoden virker på både mus og ildere, som har tenner som likner en del på våre. Neste skritt er å prøve ut stoffet på griser og hunder – og til slutt på mennesker.

På sikt kan stoffet kanskje bety at det ikke lenger er behov for en tannprotese når man mister en tann.