Dreng får håndsprit på hænderne

Hvordan virker håndsprit?

Et skvett håndsprit er en god beskyttelse mot å spre smitte til omverdenen. Men hvordan dreper spriten bakterier – kan den brukes mot koronavirus – og kan man lage sin egen håndsprit hvis det er tomt på apoteket?

Håndsprit virker ved å ødelegge cellemembranen

Håndsprit dreper bakterier, virus og mange andre mikroorganismer og desinfiserer dermed hendene.

Effekten skyldes et innhold av alkohol på minst 60 prosent. Det ødelegger mikroorganismenes cellemembran med en nærmest eksplosiv virkning.

Cellemembraner består av fettstoffer og proteiner, og alkohol har en skadelig virkning på begge deler.

Alkoholmolekyler kiler seg inn mellom fettmolekyler i cellemembranen, slik at den sprekker.

Proteinene er veldig lange molekyler som er foldet sammen på en helt bestemt måte.

Hver detalj er viktig for at proteinet skal fungere riktig, men alkohol kiler seg inn mellom trådene og retter dem ut, noe som ødelegger proteinet.

Alkohol sprenger bakterier i småbiter

Håndsprit angriper virus og bakterier på to fronter ved både å gjennomhulle cellemembraner og "slå av" proteiner.

Håndsprit på hud
/ 4

Alkohol slår hull i cellen

Små alkoholmolekyler kiler seg inn mellom fettstoffmolekylene i bakteriens cellemembran.

Hull dreper cellen

Alkoholen slår hull gjennom cellens membran, slik at den ikke kan beskytte cellen. Bakterien punkterer og er uskadeliggjort.

Sprit rammer proteiner

Lange kjeder av proteiner snor seg inn og ut av bakteriecellers membran. Alkoholmolekyler setter seg i proteinenes innviklede folder.

Proteinet retter seg ut

Alkohol retter ut foldene. Dermed er proteinet såkalt denaturert, og både proteinet og bakterien er uskadeliggjort.