Hvordan unngår livstidsrøykere å få lungekreft?

Hvordan kan noen røyke sigaretter hele livet uten å få lungekreft?

Shutterstock

Røyking dreper mer enn 8 millioner mennesker i året og er ansvarlig for opp mot 90 prosent av alle tilfeller av lungekreft. Forskerne anslår at røykere har 15–30 ganger så høy risiko for å få lungekreft som ikke-røykere.

Kreftframkallende stoffer i røyken skader lungecellene og forårsaker mutasjoner i DNA-et. Genetiske analyser har avslørt at lungecellene hos de som røyker en pakke sigaretter om dagen, i løpet av et år blir rammet av 150 nye mutasjoner.

Mutasjoner kan få lungeceller til å oppføre seg uvanlig og dele seg ukontrollert, noe som kan føre til dannelse av kreftsvulster. Antallet mutasjoner i lungecellene er tett forbundet med hvor mye røyk de har blitt utsatt for. Derfor stiger risikoen for lungekreft jo mer en person røyker.

Kjederøykere reparerer DNA-skader mer effektivt

Men ifølge ny forskning opphører antallet nye mutasjoner i herdede røykere som har røykt en pakke om dagen i mer enn 23 år. Og det forklarer hvordan noen storrøykere klarer å leve et langt liv med massevis av sigaretter uten å få lungekreft.

Lungecellene ser ut til å tilpasse seg den varige røyken ved å reparere DNA-skadene mer effektivt og fjerne mutasjonene.

Forskerne vil nå undersøke hvorfor noen personer kan reparere DNA-skader mens andre ikke kan det, siden det kan gi en metode til å bestemme den individuelle risiko for lungekreft.