© Creative Commons

Forskere: Vi har funnet et helt nytt organ

Skjult bak lunger, tarmer og blodårer har forskere kanskje oppdaget et helt nytt organ, som kanskje gjemmer hemmeligheten til å kurere kreft.

8. april 2018 av Rikke Jeppesen

I hulrommet mellom kroppens organer har amerikanske forskere funnet et skjult organ.

Interstitium er en slags bindevev som finnes overalt i kroppen din. Det ligger langs lungene, på undersiden av huden, rundt tarmene og langs blodårene.

Før trodde legene at vevet fungerte som et slags stativ for kroppens organer. Og at vevet fantes i kroppens hulrom som helt uavhengige deler.

Men nå har detaljerte mikroskopstudier avsløret at bindevevet er fylt med de samme væskefylte cellene og proteinene, og at hele vevet henger sammen – akkurat som et organ.

Styrer immunforsvaret

Forskerne mener at interstitium fungerer som en slags støtdemper som trekker seg sammen og utvider seg slik at organene ikke støter sammen.

Vevet ser også ut til å være i tett forbindelse med kroppens lymfeknuter, og det innebærer at sykdommer kanskje kan spre seg til hele kroppen gjennom dette systemet.

Det gjelder blant annet kreft.

Kan brukes mot kreft

Hvis det flytende organet er en hemmelig snarvei for kreft, betyr det at kreftsvulster kan sende metastaser gjennom interstitium for å invadere organer som lunger og tarmer.

Det innebærer at forskerne kan ha oppdaget et av de farligste våpnene kreft rår over, og dermed har de også en opplagt ny vei for å bekjempe sykdommen.

Interstitium er imidlertid ikke offisielt anerkjent som et nytt organ enda.

Bli med inn i kroppen

Du kan lære mer om hvordan skjulte sanser, elektriske signaler og millioner av hvite og røde blodlegemer hele tiden arbeider for å holde deg i live med Illustrert Vitenskap.

Akkurat nå får du:

• 2 utgaver av Illustrert Vitenskap.
  • Et lekkert knivsett.
  • Fri adgang til de siste 12 utgavene digitalt.
  • Adgang til vår fordelsshop for abonnenter, der du bl.a. får verktøy, treningstøy, klokker og boligtilbehør med opptil 70 prosent rabatt.

For bare 89,- HER.

HVA ER ET ORGAN?

Forskerne utnevner en struktur i kroppen som et organ hvis to kriterier er oppfylt:

• Strukturen er en sammenhengende enhet.
  • Vevet har minst én viktig funksjon i kroppen.