Forskere: Spesielt protein kan være skyld i akne

Akne er en av de mest vanligste - og mest gåtefulle - hudsykdommene i verden. Forskere lærer imidlertid stadig mer om de betente knoppene, og nylig har et bestemt protein kommet i søkelyset.

Mange hundre millioner mennesker lider av akne: kviser, hudormer og røde, ømme knopper i ansiktet og på kroppen. Likevel er det mye forskere ikke vet om sykdommen, blant annet hvorfor noen mennesker er plaget av akne, mens andre går fri.

En undersøgelse publiceret i tidsskriftet Nature, peger på, at årsagen til akne måske skal findes i et protein - eller nærmere mangel på samme.

Protein påvirker fett i huden

Ifølge forskerne har GATA6-proteinet innflytelse på hvordan cellene i talgkjertlene oppfører seg. Det har for eksempel en effekt på hvor mye talg som produseres, siden proteinet styrer den virkningen det mannlige kjønnshormonet, testosteron, har på talgkjertlene.

Talgkjertler er knyttet til hårsekkene våre. De produserer en fettholdig substans, talg, som skal hindre at huden vår tørker ut. Talgkjertlene finnes overalt på kroppen, men det er flest i hårbunn, ansikt, det øverste av ryggen og midt på brystet. Derfor opplever personer med akne også at det særlig er disse stedene på kroppen som er rammet av kviser.

Hvorfor noen mennesker har lavere nivåer av proteinet, er fortsatt uvisst, men forskerne bak studien håper at oppdagelsen kan bane vei for ytterligere forskning og nye behandlingsformer mot akne.

En giftig cocktail av døde hudceller, fett og store mengder bakterier får immunforsvaret til å rykke ut og gjøre om hudens hårsekker til betente kviser.

© Henning dalhoff

Hårsekken fylles opp med døde celler

I det første forstadiet til akne begynner hudceller å vokse og dele seg raskere enn normalt. Når de dør, avstøtes de og ender i hårsekkens åpning på hudens overflate.

© Henning dalhoff

Døde celler og fett danner en propp

Talgkjertlene i hårsekken produserer hele tiden fett. På vei ut blandes det med de døde cellene og danner en propp som forsegler åpningen av hårsekken, slik at fettet ikke kan komme ut.

© Henning dalhoff

Bakterier stortrives i det opphopede fettet

Aknebakterien, som normalt er godartet og lever av hudfett, stortrives i den stengte hårsekken. Den vokser raskt og skiller ut en biofilm som legger seg som en hinne rundt fettet.

© Henning dalhoff

Blodlegemer går til kamp mot bakteriene

Alle bakteriene irriterer vevet og aktiverer dermed immunforsvaret. Hvite blodlegemer kommer til og spiser bakteriene, mens hudceller bekjemper dem med giftstoffer.

Betennelse fyller opp kvisen

Immunforsvaret skaper betennelse i hårsekken. Imens fortsetter fettproduksjonen i den betente og forseglede hårsekken, som svulmer opp og danner en øm kvise full av puss.