Forskere løser gåten om cellenes kraftverk

For første gang har forskere klart å kopiere et av evolusjonens største tigersprang: Utviklingen av mitokondrier, som gir cellene våre energi.

Amerikanske forskere har kopiert et viktig sprang i evolusjonshistorien – opprinnelsen til cellenes kraftverk, som kalles mitokondrier.

Kraftverkene befinner seg utenfor cellekjernen, er omsluttet av en membran og inneholder sitt eget DNA, så de ligner små, selvstendige organismer – noe de antagelig også var en gang.

Samarbeid skapte nye livsformer

Biologene har en teori om at mitokondrienes forgjengere var bakterier som ble fanget inn av andre celler for omkring 1,5 milliarder år siden, da det bare fantes encellet liv på jorda.

De to mikroorganismene smeltet sammen og begynte et samarbeid som skulle få enorm betydning for evolusjonens videre forløp. Samarbeidet førte nemlig til de såkalte eukaryote cellene, som alle flercellede livsformer er bygget opp av.

Forskerne fikk kolibakterier til å fungere som mitokondrier i gjærceller i over 40 generasjoner. Pilen peker på colibakterier (lilla) i en gjærcelle.