Fiser vegetarianere mer enn kjøttspisere – og lukter det bedre?

Jeg har hørt at fiber i kostholdet setter fart på tarmutluftingen hos vegetarianere. Har det noe for seg, eller fjerter kjøttspisere like mye?

Spanske forskere har undersøkt hvordan et fiberrikt, plantebasert kosthold påvirker tarmenes helse – blant annet gassproduksjonen.

I studien ble 18 menn i alderen 18–38 år tildelt enten et vanlig vestlig kosthold eller et kosthold bestående først og fremst av plantebaserte matvarer. Etter en periode på det ene kostholdet byttet testdeltakerne over til det andre.

Underveis førte mennene regnskap over hvor mange ganger de slapp ut gass. Når testdeltakerne fikk det plantebaserte kostholdet, skjedde det om lag 17 ganger om dagen, mens det var 10 for de som spiste kjøtt.

Utslippene inneholdt også opp mot 50 prosent mer gass.

Sunne tarmer fiser flittig

Ifølge forskerne er promp et sunnhetstegn. Mye fibre fra frukt, grønnsaker og bønner fôrer helsefremmende bakterier i tarmen, og i forbindelse med bakterienes nedbrytning av fibrene blir gasser som hydrogen, karbondioksid og metan dannet. Gassene bygger opp et trykk i tarmen.

Hydrogen, karbondioksid og metan er stort sett luktfrie, og der for er det kjøttspisernes promp som lukter vondt. Illeluktende promp skyldes nemlig svovelgasser som først og fremst dannes i forbindelse med fordøyelsen av svovelholdige proteiner i kjøtt.