Du er din egen verste fiende

Immunsystemet ditt kan drepe deg. Det forårsaker alt fra diabetes til multippel sklerose, og først nå har forskerne løsningen klar: en ny behandling som redder liv ved å skape en intern krig i kroppen.

Bare 16 år gamle Thu-Thao V begynte å oppleve intense smerter hver dag, betennelser i ledd og utslett flere steder på kroppen. Pusteproblemer ødela søvnen, og smertene hindret henne i å være fysisk aktiv.

Fortvilt oppsøkte hun flere leger, men først ved klinikken til Friedrich-Alexander-universitetet i Tyskland fikk hun en sikker diagnose. Årsaken til den alvorlige lidelsen var hennes eget immunsystem.

Hun ble diagnostisert med den autoimmune sykdommen systemisk lupus erythematosus – en gåtefull sykdom der immuncellene går til angrep på vev overalt i kroppen. Når som helst kunne lidelsen spre seg til de indre organene. I verste fall kunne hun miste livet.

Eksem

Systemisk lupus erythematosus er en autoimmun sykdom som blant annet forårsaker utslett på huden, leddsmerter, utmattethet og i noen tilfeller organsvikt.

© Dr P. Marazzi/SPL

I løpet av fire år gikk Thu-Thao V gjennom alle kjente behandlinger – men ingenting hjalp på symptomene. Derfor sa hun ja da legene på den tyske universitetsklinikken i 2021 tilbød henne en ny og utestet behandling.

Behandlingens mål var å skape en intern krig mellom cellene i immunsystemet. Ved å omprogrammere noen immunceller til å drepe andre immunceller ville legene bremse angrepet på kroppen til den nå tjue år gamle kvinnen.

Den banebrytende metoden – som vi vender tilbake til senere i artikkelen – er ett av flere eksempler på at forskernes kamp mot autoimmune sykdommer har nådd et avgjørende stadium. Hvis de viser seg å være en suksess, kan det snart føre til gjennombrudd i behandlingen av sykdommer som type 1-diabetes, leddgikt, psoriasis og multippel sklerose.

Immunsystemet er kroppens soldater

Vi er omgitt av trillioner av bakterier, virus, amøber og mikroskopiske sopper. De finnes også på oss og inne i oss: på huden, i munnen, i tarmen og i lungene. Noen er ufarlige, men andre kan drepe oss.

Derfor har kroppen et effektivt forsvar: immunsystemet. Dette forsvarsverket består først og fremst av en rekke ulike celletyper, omtrent som soldater med ulike oppgaver. Immunforsvaret er delt opp i to enheter, det medfødte og det adaptive immunsystemet.

100 millioner mennesker eller flere lider av psoriasis i verden. WHO

Det første er klart til å bekjempe invaderende mikroorganismer allerede fra fødselen av og består blant annet av immunceller som er i stand til å skille mellom fremmede celler og kroppens egne celler. Når de sanser en mikrobe, går de til angrep.

I tillegg omfatter denne delen av immunsystemet også kroppens barrierer mot omverdenen, for eksempel huden og slimhinnene, samt kjemiske våpen som enzymene i tårer og spytt.

Det adaptive immunforsvaret er derimot ikke klart til kamp fra begynnelsen av, men tilpasser seg etter hvert som kroppen møter nye trusler.

Forkjølelse
© Shutterstock & Malene Vinther

Kroppens soldater har en effektiv plan

Det adaptive immunforsvaret er en hær av celler som mobiliseres på rekordtid, sender av sted spesialenheter på jakt etter fienden og sikrer kroppen mot framtidige angrep.

Dette forsvaret omfatter immunceller som er ekstremt målrettede og effektive. Kroppen din rommer et nærmest uendelig utvalg av disse cellene, og hver av dem har unike reseptorer på overflaten.

Når en av dem støter på en fremmed organisme med proteiner som passer perfekt inn i immuncellens reseptor – som nøkkelen i en lås – vil denne immuncellen bli aktiv og begynne å dele seg. Resultatet er en hel hær av immunceller som gjenkjenner mikroben.

Noen av immuncellene, de såkalte T-cellene, går rett til angrep med giftstoffer som dreper fienden. De såkalte B-cellene skiller i stedet ut antistoffer som binder seg til mikrobens overflate og tiltrekker seg forsterkning i form av flere immunceller.

Når kampen er overstått, blir noen av immuncellene til hukommelsesceller som overlever i årevis og sørger for at kroppen kan reagere raskt hvis den støter på samme fiende igjen. Det er denne egenskapen som sørger for at vi kan bli immune overfor en sykdom.

Dessverre kan det ellers velorganiserte forsvar en gang imellom ta feil av venn og fiende. Når det skjer, kan det gå virkelig galt, som det gjorde for Thu-Thao V.

Forsvar går til angrep

Thu-Thao Vs diagnose var systemisk lupus erythematosus – en autoimmun sykdom der immunsystemets B-celler danner antistoffer rettet mot elementer i kroppens egne cellekjerner, for eksempel DNA-et.

Når antistoffene binder seg til cellene, vil resten av immunsystemet gå til angrep på dem. Dermed oppstår det skader og betennelser i en rekke organer, blant annet huden, hjertet, nyrene, hjernen og ulike ledd. Resultatet er voldsomme smerter som de Thu-Thao V var plaget av, og i verste fall ødelagte organer.

En lignende mekanisme ligger til grunn for andre autoimmune sykdommer, som type 1-diabetes, leddgikt, psoriasis og multippel sklerose. Forskjellen mellom dem består først og fremst i hvilket vev som blir angrepet.

9 millioner mennesker lider av type 1-diabetes i verden. WHO

Ved type 1-diabetes er det bukspyttskjertelens insulinproduserende celler som blir angrepet. Angrepet ødelegger kjertelens evne til å danne hormonet insulin, som vanligvis sørger for at cellene i kroppen kan ta opp sukker fra blodet. Resultatet er at cellene mangler sukker, mens sukkeret hoper seg opp i blodet og på sikt forårsaker skader på nerver, blodårer og nyrene.

Ved multippel sklerose er det i stedet det beskyttende vevet rundt nervecellene som blir angrepet. Konsekvensen kan være reduserte mentale evner, bevegelsesproblemer eller synsproblemer, alt etter hvilke hjerneregioner som rammes.

Siden hver autoimmun sykdom har sine egne skadelige antistoffer og dermed retter seg mot ulike typer vev, er det vanskelig å avgjøre om de egentlig har samme årsak, eller om de blir utløst på ulike måter.

Helt generelt er sykdommenes opphav fortsatt litt av en gåte – men forskerne har en rekke teorier.

Røyker
© Shutterstock & Malene Vinther

Tre fiender bryter ned forsvaret

Forskerne jakter fortsatt på de grunnleggende årsakene til autoimmune sykdommer. Blant de mistenkte er X-kromosomer, røyking og infeksjoner.

Forskerne har blant annet funnet sammenhenger mellom utviklingen av en rekke autoimmune sykdommer og miljøfaktorer som røyking, visse legemidler, ultrafiolett stråling og infeksjoner. Alle disse faktorene har blitt foreslått som mulige utløsere av sykdommene, men nøyaktig hvordan de setter fart på kroppens angrep på seg selv, er uvisst.

De fleste forskere er imidlertid enige om at sykdommene også har en genetisk komponent. I type 1-diabetes utgjør gener for eksempel om lag femti prosent av risikoen for å utvikle sykdommen. Teorien er at sykdommen utløses av en bestemt sammensetning av gener koblet med en ekstern faktor, for eksempel et virus.

Gener har antagelig også en del av skylden for at kvinner har om lag dobbelt så høy risiko for autoimmune sykdommer som menn. En teori går nemlig ut på at forskjellen skyldes antallet X-kromosomer.

Mange av genene i X-kromosomet koder for proteiner som spiller en viktig rolle i immunsystemet. Som regel har menn bare ett X-kromosom, mens kvinner har to – dermed har kvinnen to sett av disse genene.

Cellene skrur vanligvis av det ene gensettet for å unngå at det skjer en overproduksjon av de proteinene som genene koder for. Men det skjer ikke alltid. Opp mot 23 prosent av genene på X-kromosomet unngår denne slukningen og har dermed to aktive kopier.

For mye av bestemte proteiner kan ha alvorlige konsekvenser, og i dette tilfellet kan det føre til et overaktivt immunsystem, mener noen forskere. Immunsystem hos kvinner blir dermed lettere provosert til å gå til angrep på kroppens eget vev.

Biobrikke bremser betennelse

En stor del av befolkningen – mellom fem og sju prosent – lider av en autoimmun sykdom. Blant de vanligste er psoriasis, Hashimotos sykdom – en sykdom som blant annet forårsaker tretthet, dårlig appetitt og hårtap – tarmsykdommen ulcerøs kolitt, leddgikt og type 1-diabetes.

Crohns sykdom, som også er relativt vanlig, ble tidligere betraktet som en autoimmun sykdom, men i dag mener mange forskere at den oppstår fordi immunsystemet angriper godartede tarmbakterier, ikke kroppens egne celler.

Det at sykdommene er så vanlige, betyr at effektiv behandling er ekstremt viktig. Dagens behandling er i mange tilfeller lite effektiv, men forskerne er i full gang med å utvikle nye metoder.

14 millioner mennesker i verden lider av leddgikt. WHO

En av dem er en såkalt biobrikke, som har vist lovende resultater i museforsøk. Amerikanske forskere genmodifiserte i 2021 celler fra mus slik at de ble i stand til å registrere betennelse i nærliggende vev. Da kunne cellene produsere stoffer som hemmet betennelsen.

Cellene ble dyrket på en bestemt 3D-printet brikke av et tettvevd nett av brusklignende materiale og deretter implantert under huden på mus som led av leddgikt.

Biochip

Amerikanske forskere har skapt en såkalt biochip med celler som kan bremse immunsystemets angrep på kroppen.