GASTROLAB/SPL

Det vrimler av liv i tarmen din

100 billioner – så mange bakterier myldrer rundt i tarmsystemet ditt. Bli med ned i det lange organet som kan manipulere alt fra appetitten til risikoen for å få kreft.

Betent: Magesårbakterie utløste nobelpris

I 1982 oppdaget forskerne Barry J. Marshall og J. Robin Warren at magesår skyldes bakterien Helicobacter pylori. Oppdagelsen revolusjonerte behandlingen av magesår, og i 2005 ble forskerne belønnet med nobelprisen i medisin.

P. HAWTIN, UNIVERSITY OF SOUTHAMPTON/SPL

Bukspytt: Hormon sprer kreft

Hormonet cholecystokinin (CCK) produseres i tarmen og styrer normalt utskillelsen av galle og produksjonen av enzymer i bukspyttkjertelen. Men forsøk med mus viser at hormonet også spiller en rolle i spredningen av kreft i bukspyttkjertelen.

DAVID PARKER/SPL

Transport: Tynntarmen gir næring til blodet

Et nettverk av blodårer leverer blod til tynntarmen. Tynntarmen er kledt med en slimhinne og små fliker på innsiden, som kalles villi. De overfører fordøyd mat til blodet, som transporterer næringsstoffene videre rundt i kroppen.

SUSUMU NISHINAGA/SPL

RoboGut: Spiselig robot overvåker tarmene

Forskere i Sveits har utviklet en spiselig robot av gelatin, som bøyer seg når den blir utsatt for væske eller luft. Den naturlig nedbrytbare robotarmen skal brukes til alt fra overvåking av tarmsystemet til kirurgiske inngrep og medisinleveranser.

Jun Shintake et al./NCCR

Magevondt: E. coli kan både hjelpe og drepe

E. coli er fellesbetegnelsen for en gruppe bakterier som finnes i menneskets tarm. De bremser sykdomsfremkallende bakterier, men spesielle varianter av E. coli kan også gi alvorlig diaré og er årsaken til mer enn to millioner dødsfall årlig.

STEPHANIE SCHULLER/SPL

Blodspor: Elektronisk pille bekjemper magesår

Forskere fra MIT har utviklet en elektronisk pille som kan bekjempe blødende magesår. Pillen inneholder en tarmvennlig variant av E. coli-bakterien og kan sende signaler til en datamaskin om hvor i magen blødninger finner sted.

Lillie Paquette/MIT

Saltsuger: Tykktarmen er én stor svamp

Tykktarmen ligner et stort, fettet rør, men fungerer i virkeligheten som en svamp som suger vann og salt ut av maten. Tykktarmens bevegelser sørger for å transportere avføringen den siste veien ut til endetarmen.

GASTROLAB/SPL