© Shutterstock

Hvorfor får man krampe i musklene?

Mot slutten av en fotballkamp legger spillere seg ofte på banen med krampe i beina. Men hvordan kan det skje når de er så veltrente?

Krampe oppstår når en muskel låser seg fast i spent tilstand. Tilstanden er ofte veldig smertefull og kan vare fra noen få sekunder til flere minutter.

Den dypere årsaken til krampe er ikke kjent, men det oppstår rot i kommunikasjonen mellom hjernen og muskelen eller i de nervesignalene som går gjennom muskelen.

Musklene våre styres av signaler som går mellom hjernen og fibrene i muskelen. Rot i kommunikasjonen kan utløse krampe.

© Shutterstock

Hjernen styrer muskelen

Via ryggmargen går det nerver som signaliserer til leggmuskelen at den skal slappe av eller trekke seg sammen. Nervene er også i kontakt med sensorer i muskelen.

© Shutterstock

Muskelen melder tilbake

Sensorene består av fibre som er innvevd i muskelen. De registrerer muskelens tilstand fortløpende og sier ifra når den for eksempel trenger å slappe av.

© Shutterstock

Ubalanse gir krampe

Hvis muskelen er overanstrengt eller dehydrert, kan det svekke de signalene som får den til å slappe av. Dermed blir muskelen holdt fast i spent tilstand slik at du får krampe.

Når krampen rammer, er den beste behandlingen å tvinge muskelen til å slappe av ved å strekke den ut og massere den. Avkjøling med en ispose kan også stanse krampene og dempe smertene.

Mangel på vann og salt øker risikoen

Flere faktorer øker risikoen for krampe. Med alderen blir vi mer utsatt, akkurat som dårlig form og dehydrering gjør musklene mer sårbare.

Men selv unge, veltrente idrettsfolk kan få krampe i musklene når de overbelastes – særlig hvis det er så varmt at kroppen mister store mengder vann og salt gjennom svette.

Natrium, som er en bestanddel i salt, inngår også i dannelsen av de signalmolekylene som styrer muskelbevegelsene.

Hvis du vil minimere risikoen for å få krampe, er det beste rådet å drikke nok og sørge for at musklene dine får restituere seg før du trener neste gang.