Kvinne i dusjen

Ifølge flere eksperter er det nok å dusje to ganger i uka for å holde seg sunn.

© Shutterstock

Daglig dusj kan skade helsa

Det kan føles helt himmelsk å stå under de varme dråpene, og mange gjør det hver eneste dag. Men det er god grunn til å holde litt igjen. Du kan nemlig ende opp med å utsette kroppen din for fare.

1. august 2018 av Nanna Vium

Det er nesten ingenting som slår følelsen av å komme ut av en varm dusj, med både kropp og hår som dufter som fioler.

Men det er god grunn til å spare på mengden H2O som skyller over oss. I hvert fall hvis vi skal lytte til ulike forskere og hudeksperter.

For all dusjingen kan paradoksalt nok svekke det naturlige forsvaret mot bakterier og infeksjoner.

Øker risikoen for infeksjoner

Det forklarer blant andre Elaine Larson, som er professor i epidemiologi ved Columbia University School of Nursing.

Forskningen hennes viser at de produktene mange av oss bruker i dusjen, ikke virker bedre enn god, gammeldags såpe for å forsvare kroppen mot infeksjoner.

Hun forteller også at det å dusje hver dag øker risikoen for infeksjoner fordi det kan tørke ut huden og skape mikroskopiske åpninger der bakterier kan bryte igjennom.

En dusj i uka er nok

Det samme forteller C. Brandon Mitchell, som er assisterende professor i dermatologi ved George Washington University.

Han forklarer at hyppig dusjing kan skrelle de naturlige oljene av huden og forstyrre hudens barriere av godartede bakterier.

Hvis det bare var opp til helsa, og ikke lukten, ville det være nok å dusje en eller to ganger i uka.

– Kroppen er fra naturens side en velsmurt maskin, og en daglig dusj er ikke nødvendig, sier han til Time.com.

Bli med inn i kroppen

Du kan lære mer om hvordan skjulte sanser, elektriske signaler og millioner av hvite og røde blodlegemer hele tiden arbeider for å holde deg i live med Illustrert Vitenskap.

• en elegant Bluetooth-høyttaler fra Sonitum
  • en måneds gratis tilgang til alle e-magasinene våre, bl.a. Historie og National Geographic
  • to utgaver av Illustrert Vitenskap

Du får hele pakken for kun 89 kroner – du sparer 457 kroner.