Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Blå øyne

Blir alle barn født med blå øyne?

Øyets pigment dannes i løpet av barnets første år. Hvorfor ser det ut som om nyfødtes øyne er blå?

Haywiremedia / Shutterstock

Barn blir ikke født med blå øyne, for øyets pigment dannes i løpet av barnets første leveår. Før det er iris nesten gjennomsiktig, og det betyr at øyefargen blir bestemt av bindevevet og de øvrige cellene som ligger under iris og gir blåfargen.

Det er årsaken til at det ser ut som om de fleste barn fødes med blå eller lyse øyne. Øyefargen kommer fra pigmentet melanin i øyets iris, og mengden og typen av pigmenter som blir skapt, er bestemt av genene.

Tre gener danner en grønn, en brun og en blå utgave av melanin, mens andre gener regulerer mengden av pigment og hvor det legger seg i iris. Derfor er det ganske vanskelig å forutsi et barns reelle øyefarge.