Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Bakterier fjerter i munnnen din

Dårlig ånde rammer de fleste av oss og skyldes for det meste bakterier som produserer svovelholdige gasser i munnen – akkurat som fjerter. Her får du forklaringen på dårlig ånde og en rekke tips til hvordan du unngår stanken fra gapet.

Den primære årsaken til dårlig ånde kravler rundt i selve munnen.

Millioner av bakterier – over 700 forskjellige slag – lever i tannbelegget og i folder og sprekker overalt i munnhulen og på tungen. Her mesker de seg med restene i munnhulen og produserer gass, på samme måte som i tarmen.

Slik sett er dårlig ånde faktisk munnens svar på fjerter.

Svovelgasser gir dårlig ånde

Munnbakteriene lever normalt av karbohydratene som er i matrestene i munnen, men uten at det skaper spesielt sjenerende lukt.

Når du til gjengjeld ikke har spist på en stund, eller når du sover, kaster mikroorganismene seg over proteinene i spyttet eller de døde cellen fra slimhinnene i munnen.

Munnbakterier som bryter ned proteiner, danner svovelholdige gasser som f.eks. hydrogensulfid og metylmerkaptan, og det er dem som stinker av råtne egg og gir deg dårlig ånde.

Slik unngår du dårlig ånde:

• RENS TENNENE: God tannhygiene holder bakteriemengden i sjakk og motvirker svovelgassproduksjon. Fjern belegget på tennene med tannbørsten, da det er rasteplass for bakterier på vei ned i tannkjøttlommene. Her holder de fest og formerer seg. Det er også en god ide å fjerne matrester mellom tennene med tanntråd.
    1. BØRST TUNGEN: Tungen er bakterienes sentralstasjon. Den nuppete overflaten er ideell for de prompproduserende mikroorganismene, og konsentrasjonen er ca. fire ganger større på tungen enn i resten av munnen. Børst derfor tungen med tannbørsten hver dag – også helt innerst i munnen – eller kjøp en såkalt tungeskraper.
  • SPIS SURE FRUKTER: Sitrusfrukter forsurer munnmiljøet, og en lav pH-verdi er dårlig nytt for bakterier: Det svekker evnen deres til å bryte ned proteiner og dermed produsere svovelgasser som stinker av råtne egg.
  • TY TIL SINK: Tannpasta og tabletter med sink binder seg til svovelforbindelsene i bakterienes utslippsgasser og reduserer dermed lukten. Munnskyllevann med bakteriedrepende stoffer som f.eks. klorhexidin frarådes av flere eksperter av frykt for at skyllemidlene på sikt kan skape resistente munnbakterier.
  • ET OG DRIKK: Når du spiser og drikker, setter spyttkjertlene fart på produksjonen av spytt – og spytt skyller bort de vannløselige svovelgassene i munnen.
  • SUG OG TYGG: Sukkerfri tyggegummi og halspastiller er med på å stimulere spyttproduksjonen og dermed bakterieutskyllingen.
  • BESØK TANNLEGEN: Paradentose er ingen god ide hvis du vil unngå dårlig ånde. Tannkjøttlommene med betennelse fungerer som et superdrivhus for svovelstinkende munnbakterier.
  • KAST SIGARETTENE: Røykere har oftere paradentose, og røyk bidrar til å tørke ut munnen, slik at bakteriene får bedre vekstbetingelser.
  • UNNGÅ HVITLØK: Visse matvarer gir dårlig ånde, men uten at det er forbundet med munnen. Hvitløk frigir f.eks. allyl-metylsulfid i tarmen som når frem til lungene via blodet og slippes ut med utåndingen. Fet mat og melkeprodukter kan også gi dårlig ånde.

DÅRLIG ÅNDE

En grel omgang dårlig ånde rammer ca. halvdelen af os på et eller andet tidspunkt i livet. Det skyldes normalt bakterierelaterede svovlgasser i munden.

Kronisk dårlig ånde – halitsos – rammer ca. hver femte og defineres som stærkt genererende lugtgener for både den ramte og omgivelserne. Ca. 90% af årsagerne til halitosis skal findes i munden, mens 10% kommer fra sygdomme, tarmsystemet, maven eller medicinforbrug.