Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Kroppen

Navle

Kroppen er fundamentet ditt

Kroppen er en fellesbetegnelse for de fysiske delene som utgjør en organisme, for eksempel hode, hals, torso, armer og bein. Det kan være organismer i form av dyr, planter og mennesker. Som regel forbinder vi imidlertid ordet med menneskets fysiske form. Menneskets kropp har 206 knokler og 639 muskler. De kan variere i størrelse fra person til person, og det er en av årsakene til at vi ser ulike ut. Gå på oppdagelsesferd i artiklene våre og finn ut mer om kroppens evner og hemmeligheter.

Mann drikker vodka

Hva gjør alkohol med kroppen?

Inntak av alkohol påvirker kroppen på flere måter. De mest allmenne virkningene er at sinnsstemningen, for eksempel glede eller tristhet, blir forsterket. Alkohol blokkerer noen av de kjemiske signalene i hjernen, noe som også leder til nedsatt konsentrasjonsevne og balanse. Innlæringsevnen reduseres også siden korttidshukommelsen hemmes av alkohol.
Hvordan alkohol virker på kroppen, varierer imidlertid fra person til person. Er man for eksempel påvirket av alkohol i lengre perioder eller drikker ofte, vil man begynne å utvikle toleranse. Da kan det føles som om man ikke er spesielt påvirket selv om promillen er høy.
Ved hyppig og langvarig inntak av alkohol er det fare for avhengighet og flere helsemessige konsekvenser, for eksempel risiko for leverskade og sykdommer i hjernen og nervesystemet.

Ulike former for protein

Hva bruker kroppen proteiner til?

Protein er et næringsstoff som gir energi til kroppen. Protein er kroppens byggesteiner og brukes til mange ulike prosesser. Det brukes for eksempel til å vedlikeholde immunforsvaret, celler og vev, og så hjelper det kroppen med å produsere de hormonene og enzymer den har behov for. Ved sykdom anbefales et mer proteinrikt kosthold siden protein bistår immunforsvaret. Dessuten oppfordres eldre mennesker til om å spise mer proteiner siden kroppen med alderen har problemer med å utvikle muskelmasse. Ekstra protein kan hjelpe med å opprettholde muskelmassen.