Vaksine med mRNA-teknologi

Hva er mRNA?

mRNA har vært på alles lepper siden vaksinen mot covid-19 kom i bruk, men hva er mRNA?

Shutterstock

Messenger RNA (mRNA) har en avgjørende rolle som cellenes budbringere, og uten mRNA ville det ikke være noe liv på planeten.

Cellens aktiviteter blir styrt inne fra cellekjernen der cellens arveanlegg, DNA, befinner seg. Her inne blir gener skrudd av og på alt etter hva cellen trenger.

Aktive gener sender instrukser til resten av cellen og gir beskjed om hvilke proteiner som skal bygges. Proteiner er cellens arbeidere som får ting til å skje.

mRNA er cellens budbringer

DNA forlater aldri cellekjernen. I stedet brukes mRNA som en slags løpegutt som formidler genenes instrukser.

Utenfor cellekjernen gir mRNA instruksene videre til ribosomene, cellenes proteinfabrikker.

Ribosomene bruker mRNA som en manual for hvordan et nytt protein skal bygges. Når proteinet er produsert, og mRNA har gjort sin plikt, blir det brutt ned slik at byggeklossene kan gjenbrukes til å lage nye mRNA-molekyler.

mRNA koder for korona-proteiner

Koronavaksinene inneholder mRNA som gir ribosomene i muskelcellene våre beskjed om å bygge såkalte piggproteiner. Viruset SARS-CoV-2, som er ansvarlig for sykdommen covid-19, bruker piggproteinet til å infisere cellene våre.

Når mRNA-et i vaksinene beordrer ribosomene til å produsere det fremmede proteinet, er det med på å styrke immunforsvaret, for når immunforsvaret kommer i kontakt med piggproteinet, blir det oppfattet som et fremmedlegeme, og immuncellene begynner derfor å utvikle antistoffer mot det.

Antistoffene hjelper immunforsvaret med å reagere raskere og mer effektivt, i tilfelle SARS-CoV-2-viruset angriper kroppen.