Kvinde slikker sol i en strandstol

Slik ruster sommerens solstråler deg til vintermørket

Akkurat nå skal tanken fylles med mentalt overskudd til mørketiden. Med solstråler kan du beskytte deg mot vinterens depresjon.

Akkurat nå skal tanken fylles med mentalt overskudd til mørketiden. Med solstråler kan du beskytte deg mot vinterens depresjon.

Shutterstock

Vanligvis får vi høre at vi skal være forsiktige med solen. Men sollys utløser også en kaskade av kjemi som kan fungere som mirakelkur for den mentale helsen – hele vinteren.

At humøret om vinteren henger sammen med mengden sol du får om sommeren, er en vitenskapelig erkjennelse som først har oppstått de siste årene.

Sammenhengen er kompleks og delvis uutforsket, men to av hovedrolleinnehaverne er et hormon og et vitamin som både sammen og hver for seg hjelper vinterhumøret på vei.

Lyset fra den brennende gassklumpen planeten vår går i bane rundt, påvirker direkte søvn, hukommelse, oppmerksomhet og humør ved å utløse hormonet serotonin i hjernen.

Samtidig utløser solstrålene D-vitamin i huden – og kombinasjonen kan være nøkkelen til å unngå vinterdepresjonen.

Kroppen produserer mirakelvitamin selv

D-vitamin er en slags naturlig steroid som er avgjørende for en lang rekke funksjoner i kroppen og for eksempel setter i gang immunsystemet og styrker hukommelsen.

Studier har også vist at mangel på D-vitamin kan medføre depresjon.

Når huden blir utsatt for sollys, danner den D-vitamin selv. Lyset består av stråling som kalles UV-B, og som trenger ned i huden og bryter ned en type fettstoffer som kalles 7-dehydrokolesterol, og som dermed blir gjort om til en slags D-vitamin, D3.

Video: Dette skjer i huden

Den enkleste metoden å sørge for et gunstig D-vitaminnivå på er ifølge Verdens helseorganisasjonå utsette huden for 5–15 minutters middagssol 2–3 ganger i uken.

Sommeren har flere solskinnstimer, noe som gjør det lettere å få den nødvendige mengden D-vitamin.

Men D-vitamin blir oppbevart i fettdepotene. Når kroppen trenger det, gjør leveren og nyrene om vitaminene til såkalt kalcitrial – et hormon som aktiverer over 2000 gener i kroppen, for eksempel genet p53, som motvirker kreft.

Dessuten hjelper D-vitaminet også gledeshormonet serotonin i gang i den mørke vinteren.

Lagret D-vitamin hjelper gledeshormon

Glede, følelse av velbehag og humørsvingninger er regulert av serotonin. Hormonet påvirker hele kroppen, men er særlig aktivt i hjernen.

Serotonin blir trolig utløst når øyet fanger opp sollys. Mangel på serotonin er trolig den viktigste årsaken til lidelsen vinterdepresjon, som hvert år rammer om lag fem prosent av befolkningen.

Sollys styrer døgnrytme og serotonin

© EPFL

Slik blir solen til glede

I årevis har forskere observert et høyere nivå av serotonin i hjernen hos personer som dør om sommeren. Men nøyaktig hvordan årstidene henger sammen med serotoninnivået, er ukjent. Nå er forskere på sporet av sammenhengen.

I vinterhalvåret er det naturligvis fortsatt mulig å få serotonin fra sollys, men det er vanskeligere enn om sommeren.

En studie har vist at et høyt nivå av D-vitamin i kroppen hjelper til med å produsere og frigi serotonin i de mørke månedene, der sollys ikke produserer hormonet direkte.

Derfor er det en god idé å sette seg litt i strandstolen om sommeren – så kroppen din er rustet til vinteren.