© Shutterstock

Hjernen avslører mordofferets siste minner

Opplevelsene våre kan leses av i hjernen når vi er døde. Det har forskere demonstrert på mus, og metoden kan gjøre et mordoffer til vitne mot morderen.

6. november 2018 av Af Gorm Palmgren & Jesper Bindslev

I framtiden trenger politiet kanskje bare å undersøke et mordoffers hjerne for å avkode hva som skjedde i gjerningsøyeblikket. Det kan bli resultatet av ny israelsk forskning.

Minner lagres i hjernen ved at nervecellene, nevronene, danner nye forbindelser til hverandre, og for å gjøre det må bestemte gener aktiveres.

Forskerne ga forsøksmus ulike gode eller dårlige opplevelser – for eksempel i form av godbiter eller elektriske støt – og avlivet dem en time senere.

Deretter undersøkte de hvilke gener som hadde blitt aktivert i de delene av hjernen som er involvert i hukommelsen, blant annet hippocampus og amygdala.

Opplevelser skrur på genene

Det viste seg at hver enkelt opplevelse hadde et karakteristisk genetisk aktiveringsmønster, og at det var noen tydelige fellestrekk ved henholdsvis gode og dårlige opplevelser.

Faktisk kunne forskerne i 90 prosent av tilfellene avgjøre hva en mus hadde opplevd i den siste timen bare ved å analysere hjernen.

Hvis disse resultatene kan overføres til mennesker, kan et mordoffer i framtiden kanskje bli hovedvitnet som peker ut og feller morderen.

Mordere har et bestemt gen

Genforskere har også gitt et annet nytt bidrag til oppklaring av mordsaker. I Illustrert Vitenskap nummer 18 kan du lese om et spesielt gen som gir en person større risiko for å ende som morder.

Hvis du bestiller et abonnement akkurat nå, får du:

• En blodtrykksmåler – slik at du alltid kan sjekke om hjertet fungerer som det skal
  • Din geniale kropp – en digital spesialutgave som forklarer hvordan du skal holde hjertet i form, og hvilke symptomer du må være oppmerksom på.
  • To utgaver av Illustrert Vitenskap – slik at du er oppdatert på den nyeste forskningen