Kunstige hjerner i petriskåler
Hjerner

De små hjernene utvikler blant annet hjernebark og forstadier til øyne.

© Genome Institute of Singapore, A*STAR

Forskere dyrker kunstige hjerner

De er på størrelse med erter, men de ligner den ekte varen. Forskerne har nå skapt kunstige hjerner med både nerver og blodkar, og de små organene kan snart gi oss medisiner mot alt fra demens til kreft.

4. oktober 2018 av Nynne Sørgaard & Christian Juul

Du kan nå få dyrket en liten kopi av hjernen din i en petriskål – komplett med nerveceller og blodkar. Med litt hell utvikler den faktisk forstadier til øyne.

Forskerne har eksperimentert med de kunstige hjernene siden 2013, men først nå har de fått dem til å danne egne blodkar.

Med den nye tilføyelsen blir de små hjernene like komplekse som hjernen i et tre måneder gammelt foster – og det har stor betydning for potensialet.

Hudceller blir til hjerner

De kunstige hjernene, også kalt hjerneorganoider, kan for eksempel dyrkes ut fra donorens hudceller.

Og til forskernes overraskelse gjenoppfører de små hjernene den utviklingen som donorens egen hjerne gjennomgikk på fosterstadiet.

Har donoren en syk hjerne, vil hjerneorganoiden også bli syk.

Du kan lese mye mer om hvor mye de små hjernene ligner ekte hjerner i neste nummer av Illustrert Vitenskap. Akkurat nå får du med en blodtrykksmåler og et spesialtillegg på kjøpet.

Kunstige hjerner i petriskåle
Hjerne

Forskerne har nå fått blodårer (rødt) til å vokse inn mellom hjerneceller (blå og grønn).