Forskere avslører den perfekte mengden søvn

Forskere har finstudert sovevanene til mer enn 500 000 mennesker og funnet den perfekte mengden for deg som er i slutten av trettiårene eller eldre.

Forskere har finstudert sovevanene til mer enn 500 000 mennesker og funnet den perfekte mengden for deg som er i slutten av trettiårene eller eldre.

Shutterstock

Det ødelegger hukommelsen, svekker immunforsvaret og reduserer reaksjonsevnen.

Og så kan det være direkte livsfarlig.

De fleste vet etter hvert at søvnmangel er skadelig. Men forskere strever fortsatt med å oppklare nøyaktig hva søvnen betyr for helsa, og hvor mange timer du bør ha på puten før det er nok.

Og nå har en ny stor studie kommet et stort skritt nærmere svaret. Forskere har nemlig finstudert en halv million menneskers helse og søvn for å finne den perfekte mengden hvis du har passert 38 år.

Søvn holder hjernen sunn

I studien gikk forskerne fra England og Kina gjennom spørreskjemasvar fra personer i alderen mellom 38 og 73 år. Deltakerne ble blant annet spurt om søvnmønster, mental helse og hvordan de hadde det.

De kognitive evnene til forsøkspersonene ble dessuten vurdert i ulike tester. Og hos 40 000 av dem hadde forskerne også direkte adgang til hjerneskanninger og genetiske data.

På den bakgrunnen fant de fram til at sju timers søvn hver natt er et nøkkeltall når det gjelder å holde hjernen sunn og bekjempe hjernesykdommer som for eksempel alzheimer.

Søvnen er inndelt i fire faser

Søvnen består av mange såkalte søvnsykluser. En søvnsyklus varer vanligvis nitti minutter og består av fire søvnfaser:

  • Drømmesøvn: I drømmesøvnen er du delvis bevisst, og musklene dine er lammet.
  • Innsovning: Ved innsovningen er du fortsatt delvis bevisst, men musklene har begynt å slappe av.
  • Lett søvn: Den lette søvnen tar mye av natten. Du er uten bevissthet, og musklene er helt avslappet.
  • Dyp søvn: Nå er du helt ubevisst og veldig vanskelig å vekke, og musklene er helt avslappet.

I nattens første søvnsykluser varer den dype søvnen vanligvis lenger, mens den lette søvnen og drømmesøvnen varer lenger når det går mot morgen.

For mye søvn kan også være skadelig

Overraskende nok oppdaget forskerne også at både mer og mindre enn sju timers søvn hver natt fikk deltakerne til å klare seg dårligere på ulike parametere:

De reagerte for eksempel saktere, fikk dårligere hukommelse og ble generelt dårligere til å løse oppgaver.

For mye eller for lite søvn ga også flere symptomer på angst og depresjon hos deltakerne.

Klumper skader hjernecellene

Ifølge forskerne kan søvnmangel bety at du får for lite av den dype søvnen, den såkalte non-REM-søvnen, der du ikke drømmer.

Forstyrrelser i nettopp den søvnfasen er nemlig tett forbundet med hukommelse og opphopningen av et bestemt protein som kalles beta-amyloid, som samler seg i klumper, og som kan gjøre at man utvikler demensformen alzheimer raskere.

© National Institutes of Health / Wikimedia Commons

Alzheimer ødelegger hjernen på to måter

  • Plakkdannelse i hjernen: Bestemte proteiner som kalles beta-amyloid, hoper seg opp i klumper mellom hjernecellene. Klumpene kalles amyloid-plakk og skader vevet i hjernen.

  • Sammenfiltringer: De trådliknende tau-proteinene vikler seg inn i hverandre og danner «dotter» inne i nervecellene. Dottene hemmer blant annet nervecellenes evne til å kommunisere.

Zoom inn på bildet for å se proteinene.

Forskerne peker også på at hjernen ikke får skylt bort de ulike avfallsstoffene hvis du får for lite søvn – og at det kan føre til ødeleggelser rundt hjernecellene.

Men uansett er forskernes melding klar:

«Det er viktig å få en god natts søvn i alle faser av livet, men særlig når vi blir eldre.» Barbara Sahakian, professor i psykiatri ved universitetet i Cambridge.