Hjernen

Butikkene lurer hjernen din

Butikkene rotter seg sammen med ubevisste nettverk i hjernen din og får deg til å kjøpe varer du ikke trenger.

Butikkene rotter seg sammen med ubevisste nettverk i hjernen din og får deg til å kjøpe varer du ikke trenger.

Shutterstock

Høyere pris gjør billig vin bedre

Forskere fra Universitetet i Basel har funnet ut at billig vin smaker bedre hvis prisen skrus i været. Det skriver de i en ny rapport.

Under et festarrangement på campus stilte de sveitsiske forskerne opp en vinhandel der intetanende testpersoner ble tilbudt en vinsmaking.

Gjestene smakte på de tre samme vinene to ganger. En gang fikk de høre prisene og en gang hvor de ikke det.

Det skjedde ingenting med gjestenes opplevelse av vinen når forskerne opplyste en lavere pris for den dyre vinen – den smakte fortsatt godt.

Men når den billigste vinen ble presentert til en firedobbel pris, synes gjestene at den smakte vesentlig mer behagelig.

Vinglas med penge og vin

Med en høyere pris smaker billig vin bedre, viser forskning.

© Shutterstock

De uvitende smaksdommerne vurderte både:

  1. hvor intenst vinene smakte, og
  2. hvor behagelig de smakte

Noen ganger endret forskerne prisen på den dyreste og den billigste vinen når gjestene fikk høre prisen.

Hvor intenst vinene smakte, endret seg ikke med prisen. De dyrere vinene hadde generelt en mer intens smak.

Dårlig tilbud gjør valget enkelt

I supermarkedet vinner Intuitive beslutninger noen ganger over fornuften.

Når lokkemodellen virker, slår den av fornuftssenteret ACC. Og dermed treffer vi den beslutning butikken ønsker seg - i stedet for den som er best for oss.

© Shutterstock

Forsøk har vist at butikkene enkelt kan få deg til å kjøpe en forholdsvis dyr vare hvis de samtidig viser deg en såkalt lokkemodell. Lokkemodellen er av dårligere kvalitet, men samtidig være minst like dyr.

Lokkemodellen virker ved å gjøre valget så innlysende at hjernens fornuftssenter, ACC, blir omgått når beslutningen skal tas. I stedet tar hjerneregionen insula over – og den er forbundet med intuitive beslutninger.

Godteri får oss til å overse prisen

Forskere har vist at beslutninger om å kjøpe en vare eller ikke avhenger av om vi ser varen eller prisen først.

Butikkene kan få oss til å kjøpe mer ved å vise oss prisen først ved hverdagsprodukter som tannkrem, men varen først når det gjelder ting vi ikke trenger, som for eksempel sjokolade.

Årsaken er at synet av tannkremen ikke vekker følelser som vil påvirke kjøpet, mens synet av sjokolade vekker en glede som får oss til å overse prisen.

Få kaker er verdt mer

Folk er mer tilbøyelige til å ta en vare når det er få igjen.

Kunder er mer tilbøyelige til å ta en vare når det er få igjen.

© Shutterstock

Fornuften din vet bedre, men du kan ikke stå imot. Forskerne har oppdaget at en småkake virker langt mer fristende når den ligger i et nesten tomt glass.

Forklaringen er at knappheten vekker en frykt for å gå glipp av noe, og den følelsen overvinner ofte de hindringene som fornuftssenteret kommer med. Butikkene utnytter den lille svakheten i hjernen ved å late som at varene finnes i et begrenset antall.