Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Parkinson er to ulike sykdommer

Den grusomme sykdommen kan starte i enten hjernen eller i tarmene.

Forskere fra Aarhus Universitet har nå bevist at det er to varianter av parkinson med hvert sitt forløp. Den ene begynner i hjernen, den andre i tarmene.

Parkinson skyldes at proteinet alfasynuclein folder seg feil. Ett feilaktig protein får flere proteiner til å foldes feil, slik at de etter hvert sprer seg i kroppen og hjernen.

Når proteinene hoper seg opp i hjernesenteret substantia nigra, kan det ikke lenger produsere nok av signalstoffet dopamin, og det resulterer i de skjelvingene som er karakteristiske for parkinson.

Parkinson angriper hjernesenteret substantia nigra (1). Cellene i senteret (2) fylles opp med et feilfoldet protein (3), slik at senteret ikke lenger kan produsere den mengden dopamin hjernen trenger.