Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

hjernescan
Mennesket - Intelligens

Gode gener øker intelligensen

Forskere har funnet genet som styrer tykkelsen av hjernebarken og dermed også intelligensen.

Hvorfor er noen mer intelligente enn andre?

I årevis har forskere forsøkt å finne ut hvorfor noen mennesker er mer intelligente enn andre. Nå har et forskerlag ved Kings College London i England funnet svaret i virvaret av gener.

I 2014 gjorde et forskerlag med Sylvane Desrivières i spissen DNA-analyser og IQ-tester på 1583 tenåringer, mens de samtidig målte tykkelsen av hjernebarken med en hjerneskanner.

Barna med lavest intelligens hadde en spesiell variant av genet NPTN og en litt tynnere hjernebark i venstre hjernehalvdel.

Tykk hjernebark øker intelligensen

Hjernebarken er den delen av hjernen der nervecellene danner forbindelser med hverandre, og den kan sammenlignes med CPU i en datamaskin som foretar alle de kompliserte utregningene.

Hos barn med tynn hjernebark har hjernen altså mindre regnekraft, og det stemmer med at nettopp disse barna hadde lavere intelligens.

Gen gir hjernebarken vokseverk

Sylvane Desrivières prøvde deretter å finne ut av hvordan NPTN-genet passet inn i sammenhengen, og da hun så resultatene av en rekke undersøkelser på både mus og mennesker, falt brikkene på plass.

Genet viste seg nemlig åt spille en viktig rolle i nervecellenes evne til å knytte forbindelser til hverandre, slik at hjernebarken vokser seg tykk og kan foreta en mer kompleks bearbeidelse av nervesignalene.

Men i den unike varianten hos barna med lav intelligens mistet NPTN-genet effekten i nettopp venstre hjernehalvdel, slik at hjernebarken her ble tynnere.

En velfungerende utgave av NPTN-genet er altså tilsynelatende med på å øke hjernens kapasitet ved å gi hjernebarken vokseverk.

Andre gener booster også intelligens

Siden har andre forskere oppdaget at NPTN-genet ikke er alene om å øke intelligensen. Andre gener setter for eksempel fart i veksten av hvit substans, noe som økte hjernens effektivitet og ga eieren høyere intelligens.

Test din egen IQ med vår store, gratis IQ-test.

Jakten på hjernens G-punkt

I årevis har forskerne lett etter den lille forskjellen som skiller geniet fra den gjennomsnittlige begavede.

Nå er den funnet. Les den spennende beretningen i artikkelen "Forskere jakter hjernens G-punkt".