Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Ett enkelt gen fikk hjernen vår til å vokse

Forskere har nå bevist at et enkelt menneskegen kan få hjernen hos aper til å vokse og utvikle seg på samme måte som vår.

Aida Gómez-Robles & José Manuel De La Cuétara

Vi kan takke et enkelt gen for vår store og velutviklede hjerne. Det viser et nytt, banebrytende eksperiment foretatt av forskere fra Max Planck-instituttet i Tyskland og Central Institute for Experimental Animals i Japan.

Forskerne satte inn det menneskelige genet ARHGAP11B i et foster av en silkeape og fulgte hjerneutviklingen de første 101 dagene av graviditeten.

Lignet et menneskefoster

Effekten var enorm. Fostret utviklet en viktig større hjernebark som faktisk begynte å folde seg på samme måte som det skjer hos et menneskefoster.

Fosteret hos en silkeape utvikler større hjerne (t.h.) når det tilføres et enkelt menneske-gen.

© Heide et al./MPI-CBG & Shutterstock

Forskerne anslår at det menneskelige genet oppsto for om lag fem millioner år siden hos vår tidlige stamfar, som førte til menneskeslekten, Homo – altså etter at utviklingslinjen vår ble skilt fra for eksempel sjimpansen.

Genet koder for et protein med 47 aminosyrer, som i dag bare finnes hos mennesket, og som er ansvarlige for våre hjernestamcellers evne til å kopiere seg selv.

En gjentakelse av evolusjonen

Ifølge forskerne er genet avgjørende for at våre forfedres hjerner begynte å vokse, og forsøket er dermed en gjentakelse av et tigersprang i evolusjonen, der vår utviklingslinje ble skilt fra de andre primatene.