Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Tyske forskere har avslørt at dans virker som ungdomseliksir på hjernen.

Mennesket - Hjernen

Dans beskytter mot demens

Forskere har oppdaget hvordan du kan hindre at hjernen din forfaller: Dans får gamle hjernesentre til å blomstre.

Salsa, jazz og line dance. Det var det tyske forskere satte sine forsøkspersoner på da de nylig avslørte at dans virker som ungdomseliksir på hjernen.

I sin studie oppdaget de at hjerneområder som forfaller med alderen, blomstrer opp hos eldre som danser jevnlig. Derfor lanserer de dans som et lovende middel mot demens.

Trening stopper tiden

Det er godt kjent at trening stopper alderstegn som rammer kroppens celler når vi blir eldre. Men forskere vet fortsatt ikke om du bør løpe eller kaste spyd hvis du vil holde deg ung så lenge som mulig.

Derfor samlet forskere fra det tyske Otto Von Guericke-universitetet 26 eldre med en gjennomsnittsalder på 68. I de neste 18 månedene delte de dem opp i to grupper:

En gruppe lærte en ny dans hver uke, og en gruppe drev utholdenhets- og smidighetstrening, med blant annet sykling og gange.

Forskere skaper dansekur

Deretter studerte de hjernesenteret hippocampus, som er viktig for hukommelse, læring og balanse. Forskere vet at demenssykdommer som alzheimers rammer det området hardt.

Hippocampus vokste hos begge de to gruppene, men bare danserne hadde klart bedre balanse etter forsøket. To andre hjerneområder vokste også hos de som danset, og derfor ser forskerne dans som en lovende kandidat til å motvirke at hjernen forfaller med årene.

Nå håper forskerne at de kan skape en vitenskapelig dokumentert treningsform, slik at de med musikk og mosjon kan hindre demens i å spise seg inn på hjernen.