tænder tæt på

Tannkjøttbetennelse kan skade flere organer i kroppen: Her er det du må vite

De røde gommene kan øke risikoen for en rekke alvorlige sykdommer, viser flere studier.

Shutterstock

Det er en av de vanligste sykdommene på kloden og rammer mellom 20 og 50 prosent av verdens befolkning.

Tannkjøttbetennelse fører til gommer som er røde, hevede og ofte illeluktende.

Men de siste årene har en rekke studier vist at millioner av mikroorganismer i munnen også kan krype videre ut i kroppen og føre til andre alvorlige sykdommer.

Få overblikket her.

Alzheimer: Lege undersøkte døde hjerner

I 2019 finstuderte legen Stephen Dominy hjernevevet fra en rekke avdøde pasienter med alzheimer og sammenlignede det med hjernevevet fra friske personer.

I mikroskopet oppdaget Dominy en bakterie i hjernebarken hos de avdøde alzheimer-pasientene som ikke var til stede hos den friske gruppen.

Bakterien heter Porphyromonas gingivalis og er en mikroorganisme som stortrives i munnen på personer med tannkjøttbetennelse og paradontose.

I hjernevevet hos alzheimer-pasientene fant forskerne også et giftig protein som kalles gingipain som nettopp skilles ut av bakterien P. gingivalis.

hjerne

Du har allerede bakterier i hjernen

Ny forskning tyder på at vi alle har bakterier i hjernen – og det er ikke alltid et problem. Hjernens beboere kan påvirke hjernecellene og bedre humøret.

Les mer her:
Bakterier i hjernen gjør deg glad

Da forskerne senere smittet en gruppe mus med bakterien, kunne de følge hvordan bakterien i løpet av bare seks uker krøp fra munnen til hjernen og satte fart på utviklingen av alzheimer hos musene.

Andre store studier har også kommet fram til en sammenheng mellom tannkjøttproblemene og alzheimer.

I en studie fra 2017 utgitt i tidsskriftet Alzheimer's Research & Therapy konkluderte forskerne for eksempel med at personer som lider av kroniske tannkjøttbetennelse i mer enn 10 år, har 70 prosent høyere risiko for alzheimer.

Type 2-diabetes: Tannkjøttet påvirker blodsukkeret

Type 2-diabetes er kjennetegnet ved at cellene i kroppen ikke reagerer nok på hormonet insulin. Og tannkjøttbetennelse, paradontose og soppinfeksjon i munnen er kjente følgesykdommer ved å ha diabetes.

Men sammenhengen ser også ut til å gå motsatt vei. For eksempel har studier vist at paradontose er forbundet med et høyere fastende blodsukker hos mennesker som ikke har diabetes. Og at alvorlig parodontose er forbundet med en økt risiko for diabetes.

De spidder hverandre med giftige nåler, hyrer inn immunceller som leiesoldater og bygger solide forsvarsverker. Bakteriene bruker alle midler i kampen om å overta herredømmet i munnen din.

Bakterier munden immunforsvaret

Mikrober hyrer immunforsvaret

Bakterier og immunforsvar påvirker hverandre hele tiden, og visse godartede bakterier (røde) kan stimulere immunceller (gul) til å spise skadelige bakterier (lilla) eller til å forgifte dem med såkalte cytokiner (grønne).

Bakterier munden giftstoffer
© Ken Ikeda Madsen

Giftig nål holder fienden i sjakk

Mange bakterier skiller ut giftstoffer som dreper andre bakterier eller hindrer dem i å vokse. Men noen har også et mer utspekulert våpen som kalles T6SS: en giftbelagt nål som de skyter inn gjennom andre bakteriers cellevegg.

Bakterier munden forsvarsværk

Bakterier bygger forsvarsverker

Bakterier kan beskytte seg selv mot angrep fra andre mikrober (lilla) ved å danne en såkalt biofilm (rød). Her sitter de tett sammen på for eksempel tennene under et skjold av blant annet proteiner og karbohydrater som de selv har dannet.

Kreft: Spesiell tilstand gjør cellene sårbare

Forskerne har også funnet en sammenheng mellom tannkjøttsykdommer og flere ulike typer av kreft.

I en studie utgitt i det vitenskapelige tidsskriftet Gut oppdaget forskere fra Harvard for eksempel at personer som selv fortalte at de hadde kjempet mot tannkjøttsykdommer tidligere i livet også hadde 43 høyere risiko for spiserørskreft og 52 prosent høyere risiko for magekreft.

Vi vet fortsatt ikke hvorfor det er en sammenheng. Forskerne tror inflammasjonen som oppstår rundt cellene under betennelsestilstanden, også kan gjøre dem mer sårbare overfor for eksempel kreft.

Hjerte-kar-sykdommer: Dødelig sykdom kan begynne i tannkjøttet

Hjerte-kar-sykdommer er skyld i mer enn 18 millioner dødsfall årlig og står dermed for hele 30 prosent av alle dødsfall i verden. Derfor har hjerte-kar-sykdommer blitt utropt til å være den farligste gruppen lidelser – med god grunn.

Og flere studier viser at noen av de dødelige hjertesykdommene også kan stamme fra tannkjøttet.

I en studie fra det vitenskapelige tidsskriftet Journal of Periodontology oppdaget forskere for eksempel at personer med aktiv parodontose eller andre tannkjøttsykdommer har en høyere risiko for å bli rammet av hjerteinfarkt eller blodpropp i hjernen.

Forskerne mener at tannkjøttbetennelsen kan skape inflammasjon på innsiden av blodårene og dermed gjøre dem mer sårbare.

Det beste forsvaret mot tannkjøttsykdommer er god tannhygiene og regelmessige tannettersyn.