Søvnmangel omdirigerer usunt fett til de indre organene

Det kan være farlig å sove for lite. Et forsøk har vist at fett finner veien til de indre organene dine hvis du ikke får nok timer på øyet – og det kan føre til diabetes og hjerte-karsykdommer.

Det kan være farlig å sove for lite. Et forsøk har vist at fett finner veien til de indre organene dine hvis du ikke får nok timer på øyet – og det kan føre til diabetes og hjerte-karsykdommer.

Shutterstock / tommaso79

Er du en av dem som forsømmer nattesøvnen for å fråtse i serier eller tråle gjennom nettet i de sene kveldstimene?

Da må du kanskje vurdere å legge deg tidligere, for søvnmangel kan øke risikoen din for hjerte- og stoffskiftesykdommer. Det viser en ny amerikansk studie.

Problemet med søvnmangel har lenge bekymret helseeksperter, som kaller det en global epidemi.

Nattarbeid, strømmetjenester og mobiltelefoner i sengen forstyrrer nattesøvnen, og det kan på sikt medføre alvorlige livsstilssykdommer.

En forskergruppe ved organisasjonen Mayo Clinic i amerikanske Minnesota har funnet ut at mangel på søvn kan øke fettopphopningen i kroppen din.

Det er særlig rundt de indre organene at det setter seg usunt fett .

Fire timers søvn

En forsøksgruppe bestående av tolv friske mennesker med normal vekt ble tilfeldig delt inn i to grupper. En kontrollgruppe som fikk ni timers søvn, og en forsøksgruppe som måtte nøye seg med fire timer.

Gjennom 42 dager overvåket og målte forskerne forsøkspersonenes energiinntak og energiforbruk. De overvåket også kroppsvekten og fettet både på utsiden av magen og rundt de indre organene.

Forsøket ble gjennomført i løpet av to perioder på 21 dager hver.

To uker med fire timers søvn om natten satte sine tydelige spor hos testpersonene.

© Covassin N. et al.

De første fire dagene fikk alle deltakere ni timer søvn, men de neste fjorten dagene fortsatte kontrollgruppen med de ni timene, mens forsøksgruppen fikk mindre. Og de siste tre dagene fikk begge grupper ni timer. Deretter byttet gruppene søvnmønster.

Under hele forsøket hadde begge grupper ubegrenset tilgang på mat.

Fett, diabetes og hjerte-karsykdommer

Forsøksgruppen inntok 300 ekstra kalorier per dag. De spiste 13 prosent mer proteiner og 17 prosent mer fett.

Vektøkningen var veldig liten, men fettopphopningen steg betydelig. Faktisk observerte forskerne en stigning på ni prosent fett på magen og elleve prosent rundt de indre organene sammenlignet med kontrollgruppen.

Vanligvis lagres fett under huden, men den nye studien viser at søvnmangel kan omdirigere fett til de indre organene, noe som kan medføre diabetes, høyt blodtrykk og hjerte-karsykdommer.

Selv etter at forsøkspersonene fikk sove mer og stabilisere kaloriinntak og vekt, fortsatte fettet på organene å øke en stund etter forsøket.

Forskerne mener forsøket har vist at når det gjelder å forebygge livsstilssykdommer, er det ikke bare vektmål som er viktig, men også den riktige mengden søvn.