«Støy er irriterende, men ufarlig» - Usant
Uønsket lyd er også kjent som støy og kan skade helsen på ulike måter.Trafikk er den største kilden til støyforurensning i Europa.
Støy blir til støyforurensning når den er uønsket og brer seg uhensiktsmessig, særlig hvis den plager mennesker eller dyr.
Støyforurensning er for eksempel lyden av biler langs en vei eller bråkete maskiner som plager de ansatte på en arbeidsplass.
I 2020 utga Det europeiske miljødirektoratet, EEA, en statusrapport om støyforurensning. Rapporten viser at trafikk er den største kilden til støyforurensning i Europa.
Ifølge direktoratet er i alt 113 millioner europeere døgnet rundt utsatt for lyden av biler, tog eller fly over en grense på 55 desibel (dB) som svarer til lyden av en oppvaskmaskin
eller lavmælt samtale.
De negative effektene for helsen setter ifølge Verdens helseorganisasjon, WHO, for alvor inn med økt blodtrykk, økt risiko for diabetes og hjerte-kar-sykdommer.
Ifølge EEAs rapport dør 12 000 europeere hvert år en for tidlig død på grunn av støy.
«Mer støy gir mer ubehag» - ikke nødvendigvis
Lyd er bølger i familie med bølger på havet. To bølger kan altså stables ovenpå hverandre, slik at støyen blir enda høyere.
Men bølger kan også hemme hverandre, slik at det samlede resultatet forminskes eller faktisk går i null – som en bølgetopp og bølgedal som møtes.
Derfor kan støy fjernes av motstøy, der lydbølgene svinger i motsetning til hverandre.
Prinsippet brukes for eksempel i høretelefoner med såkalt aktiv støyreduksjon. Støy kan dessuten være gunstig for mennesker.
Ved å ha sovet med såkalt lyserød støy i ørene økte en gruppe eldre for eksempel scoren sin i en hukommelsesoppgave den følgende morgenen med hele: 70 prosent
«Støy kan være nyttig» - Sant
Støy er lyd, og lyd inneholder energi. Den energien har forskere klart å høste til blant annet måleutstyr.
Sensorene er helt uavhengige av ledninger og batteriskift, men virker kun ved at støy omsettes til elektrisitet.
Lysene langs flyplassenes start- og landingsbaner er et av de stedene forskerne forventer at sensorene først bryter igjennom, fordi teknologien leverer mye strøm der det er mye bråk.
Lys ved banen fungerer som en stor mikrofon, der lydens svingninger via elektrisk induksjon gjøres om til strøm.