Du skal gå 8200 skridt om dagen.

Så mange skritt bør du gå hver dag

Shutterstock

Er det 10 000 skritt om dagen? Kanskje 12 000? Eller er det minuttene som teller? Hvis du er forvirret, er det ikke så rart. Meningene er nemlig mange, og ikke alle studier viser samme resultat.

Likevel har amerikanske forskere nå tatt et stort skritt mot å gi oss mer kunnskap om hvor mange skritt vi bør gå hver dag for å forebygge for eksempel fedme, høyt blodtrykk, depresjon, søvnapné og visse former for diabetes.

Fire års datagrunnlag

Den nye studien er den første i sitt slag.

Det som skiller den fra tidligere studier, er at den tar utgangspunkt i en stor gruppe forsøkspersoner som har blitt fulgt tett gjennom en årrekke.

gåtur med vennerne

Man kan blant annet få mer trening i hverdagen ved å venne seg til å være aktiv med venner, er rådet fra flere eksperter.

© Shutterstock

Seks tusen amerikanere har blitt utstyrt med en elektronisk måler som i fire år har registrert hvor mange skritt de har gått. Ved hjelp av en forbindelse mellom måleren og forsøkspersonenes elektroniske helsejournal har resultatene om aktivitetsnivået blitt innrapportert fortløpende. Og det er disse resultatene som har ført til den nye anbefalingen.

Det magiske tallet

Antall daglige skritt og intensiteten av dem ble holdt opp mot forekomsten av sykdommer hos resten av deltagerne – men også forekomsten i den generelle befolkningen.

Konklusjonen er at du bør gå om lag 8200 skritt om dagen for å redusere risikoen for de nevnte sykdommene.

«Det er større fare for å dø tidlig hvis man er inaktiv. Og det kan man motvirke ved å gå.» Linda Hildegard Bergesen, professor i fysiologi ved Universitetet i Oslo

Hører du til dem som er vant til å gå 10 000 skritt eller mer, så er det imidlertid ingen grunn til å redusere aktivitetsnivået.

Hvert skritt teller

Forskerne fant nemlig ut at folk som la litt ekstra i aktiviteten og begynte å gå 11 000 skritt om dagen i stedet for 6000, reduserte risikoen for å bli overvektig med hele 64 prosent.

Selv om tallene ikke viser en direkte sammenheng mellom årsak og virkning, så er professor i fysiologi ved Universitetet i Oslo Linda Hildegard Bergesen ikke i tvil om at tallene er tydelige nok til å indikere at flere skritt om dagen reduserer risikoen for sykdom.

«Det er større fare for å dø tidlig hvis man er inaktiv. Og det kan man motvirke ved å gå», sier hun til NRK.

Det er med andre ord ingen grunn til å redusere antall skritt hvis du er inne i en god rytme og allerede går mer enn 8200 skritt om dagen.

«Jo flere skritt, jo bedre. Det er bare å gå til jobb, ha gående møter, gå sammen med venner og la mobilen bli liggende i lommen», avslutter Bergesen.