Shutterstock
Drikkedunk

Professor: Så ofte bør du vaske drikkeflasken

Det er viktig å drikke nok vann. Men drikkeflasken kan utvikle seg til en kraftig bakteriesuppe hvis du slurver med renholdet, forklarer professor i mikrobiologi.

En tett plastbeholder med vann som får stå i romtemperatur i mange timer, og som stadig får tilhørt næringsstoffer og bakterier fra lepper og munnhule.

Du tenker kanskje ikke over det når du setter den på pulten eller legger den i vesken eller sekken, men drikkeflasken har perfekte vilkår for å utvikle seg til en bakteriebombe på relativt kort tid.

Derfor er det viktig å rengjøre den riktig. Det sier professor i mikrobiologi Lisbeth Truelstrup Hansen ved DTU Fødevareinstituttet i Danmark.

Bakterier elsker overflater

Hun forsker på mikroorganismer, matvaresikkerhet og hygiene og forklarer at nettopp kombinasjonen av bakteriene i spyttet og det stillestående vannet kan utvikle seg til en ubehagelig cocktail.

«Hver gang du drikker, overfører du næringsstoffer til flasken – både fra spytt og fra maten du spiser. Det gjør at bakterier og andre mikroorganismer kan vokse i vannet. Plutselig kan du innta en bakteriesuppe, og hvem vet hva som er i den?» sier hun.

De mikroskopiske organismene havner i drikkeflasken via lepper, munnhule og hender. Inne i flasken klistrer bakteriene seg til hverandre og plastoverflaten og skaper et belegg, et lukket miljø der de selv kan kontrollere livsbetingelsene sine – en såkalt biofilm.

«Bakterier elsker overflater, og hvis de samtidig har væske og riktig temperatur, ja, så vokser de», sier hun.

«Det kan for eksempel skje hvis du bruker en drikkeflaske til trening og bare slenger den i sekken og lar den ligge over natten eller til neste gang du skal trene», sier hun.

Professor: «Du kan være uheldig»

Ifølge Lisbeth Truelstrup Hansen er det ikke så mange som blir syke på grunn av bakterier i drikkeflasker. Men det kan skje.

«Som regel er det ikke farlig. Men er du uheldig, kan en bakterie som fører til oppkast og diaré få overtaket i flasken», sier hun.

Derfor har hun et klart råd. Vannflasker bør egentlig vaskes hver gang de har vært i bruk.

Kvinde i bad