Mann vinterbader i et hull i isen

Er bading om vinteren sunt?

Gjennom hele vinteren hopper vinterbadere i det iskalde vannet. Men kan vinterbading og det ekstreme kuldesjokket virkelig være sunt?

Gjennom hele vinteren hopper vinterbadere i det iskalde vannet. Men kan vinterbading og det ekstreme kuldesjokket virkelig være sunt?

Shutterstock

Vinterbading skiller ut endorfiner

Når en isbader utsetter kroppen for det kalde vannet, frigjøres et fyrverkeriav de såkalte endorfinene, som er kroppens egne morfinstoffer.

Endorfinene har som regel en smertestillende effekt som kan holde seg fra to til fire timer.

Det betyr at et iskaldt grøss har positiv innvirkning på mange lidelser som medfører smerter.

Dessuten virker endorfinene antidepressivt, og dermed kan isbading få en i bedre humør og i tillegg virke dempende på lette anfall av depresjoner.

Forskning har også vist at kuldesjokk kan sette i gang forbrenningen ved å aktivere kroppens hvite fettvev og gjøre det om til det fettforbrennende brune fettvevet.

Prosessen kalles bruning og danske forskere fra Københavns Universitet har nylig funnet ut at kuldesjokk får mus til å skille ut et spesielt protein, YBX1, som spiller en helt sentral rolle i fettvevets overgang fra hvitt til brunt.

Oppdagelsen kan hjelpe forskere til å utvikle nye metoder som skal hjelpe overvektige med å slanke seg.

Isbading – kvinne isbad

Isbading er karakterisert ved et raskt dypp i kaldt vann.

© Shutterstock

Vinterbading kan senke blodtrykket

Mange isbadere påpeker at ”blodet strømmer raskere i årene” etter en kald dukkert. Og det er nettopp det som skjer, viser en undersøkelse av den finske legen Kyllikki Kauppinen.

Når huden kommer i kontakt med det kalde vannet, trekker blodkarene seg sammen for å holde på varmen omkring de vitale organene som for eksempel hjertet. Blodtrykket og pulsen stiger også.

Når vinterbadere kommer opp fra det kalde vannet, utvider blodkarene seg igjen og sender varme rundt i hele kroppen.

Selv om blodtrykk og puls stiger under en iskald dukkert, kan regelmessig vinterbading faktisk senke begge deler.

Det skjer fordi kroppen stille og rolig tilpasser seg de store temperaturskiftene og ikke får det samme sjokket.