Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Dårlig søvn kan føre til blodpropp

Dårlig søvn over en lang periode kan føre til økt risiko for åreforkalkning og blodpropp, viser en ny studie. Forskerne mener årsaken er knyttet til et signalstoff i hjernen, hypokretin.

Shutterstock

En skikkelig nattesøvn er viktig for helsa, og studier viser at folk som sover dårlig, blant annet har økt risiko for åreforkalking og blodpropp. Nå har forskere avslørt hvorfor.

Åreforkalking oppstår når fettstoffer setter seg på innsiden av blodårene i klumper som gjør det vanskelig for blodet å passere. Enda verre blir det av at immunforsvaret reagerer ved å sende ut hvite blodlegemer som bidrar til blokkeringen.

Forskere fra Harvard Medical School i USA undersøkte hvordan søvn påvirker mekanismen ved å bruke mus som var genetisk disponert for å utvikle åreforkalking.

Søvnforstyrrede mus fikk åreforkalkning

Gjennom tolv uker forstyrret forskerne en del av musene mens de sov ved å trekke en metallstang langs bunnen av burene annethvert minutt. Når stangen kom fram til musene, måtte de kravle over den for å unngå å bli klemt mot siden av buret.

Resultatet var at de dyrene som ble forstyrret, fikk økt åreforkalking med flere hvite blodceller. Samtidig falt mengden av signalstoffet hypokretin i hjernen.

Fett og hvite blodceller setter seg på innsiden av blodårene hos personer som sover dårlig.

1 / 2
12
© Shutterstock

Forskerne fant også reseptorer for signalstoffet i musenes beinmarg, der de hvite blodcellene dannes, og de kunne dermed kartlegge en sammenheng:

Hypokretin demper produksjonen av hvite blodceller, og når søvnforstyrrede mus går tomme for det stoffet, kan hvite blodceller hope seg opp i årene.

På sikt kan oppdagelsen bidra til utviklingen av medisiner som bremser denne utviklingen hos mennesker med kronisk søvnmangel.

Les også:

Helse

Sannheten om søvn

0 minutter
Alternativ medicin
Helse

FEIL ELLER FAKTA: Kan et dytt i ryggen fjerne smerter?

13 minutter
Helse

Vitenskapens dom: Så mange timer bør du sove

9 minutter

Logg inn

Ugyldig e-postadresse
Passord er påkrevd
Vis Skjul

Allerede abonnement? Har du allerede et abonnement på magasinet? Klikk her

Ny bruker? Få adgang nå!

Nullstill passord

Skriv inn e-postadressen din, så sender vi deg en e-post som forklarer deg hvordan du skal nullstille passordet ditt.
Ugyldig e-postadresse

Sjekk e-posten din

Vi har sendt en e-post til som forklarer deg hvordan du skal nullstille passordet ditt. Hvis du ikke finner e-posten, bør du se i søppelposten (uønsket e-post, «spam»).

Oppgi nytt passord.

Skriv inn det nye passordet ditt. Passordet må ha minst 6 tegn. Når du har opprettet passordet ditt, vil du bli bedt om å logge deg inn.

Passord er påkrevd
Vis Skjul