C-vitamin i mat

10 matvarer proppfulle av mer C-vitamin enn en appelsin

Appelsinen er kjent for sitt høye innhold av vidundermiddelet C-vitamin. Men for eksempel rød paprika overgår appelsinens vitamininnhold med stor margin. Her er de mest vitaminrike matvarene.

Appelsinen er kjent for sitt høye innhold av vidundermiddelet C-vitamin. Men for eksempel rød paprika overgår appelsinens vitamininnhold med stor margin. Her er de mest vitaminrike matvarene.

Shutterstock

Hva er C-vitamin?

C-vitamin er det vanlige navnet for stoffet askorbinsyre.

I motsetning til de fleste dyr kan ikke menneskekroppen selv produsere C-vitamin. Derfor er vi avhengige av å få i oss C-vitamin gjennom kosten.

C-vitamin er en viktig byggestein når kroppen skal danne bindevev.

Appelsiner inneholder C-vitamin

Appelsinen er kjent for sitt høye innhold av vidundermiddelet C-vitamin. Men det finnes andre frukter og grønnsaker som inneholder mer.

© Shutterstock

Hva er C-vitamin godt for?

C-vitamin er mest kjent for å ha betydning for kroppens immunforsvar.

Et daglig inntak av vitaminet kan forebygge sykdommer som hjertesykdommer, høyt blodtrykk, betennelse, blodpropper i hjernen, leddgikt og kreft.

Og amerikanske forskere har tidligere bevist at for lite C-vitamin kan gjøre oss mennesker mer utsatte for sykdommer.

Hva er det C-vitamin i?

Appelsinen er etter hvert blitt selve symbolet på C-vitamin. Men det blir nok ikke helt riktig, for det finnes en rekke frukter og grønnsaker som inneholder mer C-vitamin enn appelsinens 45 milligram per 100 gram – en appelsin veier omkring 100 gram.

Den lett tilgjengelige røde paprikaen inneholder for eksempel fem ganger mer C-vitamin enn en appelsin.

Kan man få for mye C-vitamin?

Det er vanskelig å få for mye C-vitamin gjennom en vanlig kosthold. Men hvis man tar det som kosttilskudd, må man aldri ta mer enn det anbefalte.

Ernæringseksperter anbefaler at en voksen inntar 65 til 90 milligram C-vitamin om dagen. Og det kan oppnås ved for eksempel å spise 100 gram brokkoli.

Som utgangspunkt skilles overskytende mengder C-vitamin ut i urinen.