Vand topbillede
Mennesket - Helse

8 tegn på at du får i deg for lite vann

Alle vet at det er viktig å drikke mye vann – men hva er symptomene på at vi er dehydrert?

Hvor mye vann man bør drikke hver dag er avhengig av kroppsbygning, grunnleggende helsetilstand og klima, men at vann er viktig er det ingen tvil om.

Vi har samlet en liste med 8 av de gufne konsekvensene av å få i seg for lite vann.

1. Nedsatt konsentrasjonsevne

Den menneskelige hjernen består av 90 prosent vann, så dehydrering rammer den hardt. Hjernen. Mangel på vann kan påvirke både beslutninger, hukommelse og humør. Vann er helt avgjørende for optimal kognitiv funksjon. Forskning viser at et væsketap på bare 1–2 prosent kan redusere de kognitive evnene; altså evnen til å holde fokus, tenke kritisk og huske.

2. Dårlig ånde og tørr munn

Hvis kroppen mangler vann, vil den produsere mindre spytt. Spytt inneholder antibakterielle stoffer som hindrer at bakteriefloraen i munnen løper løpsk og gir dårlig ånde. Vann holder dessuten slimhinnene i munnen våte, uten dette vil munnen føles tørr.

3. Tørst maskerer seg som sult

Når du mangler væske, faller blodsukkeret fordi man bruker opp glykogendepotene. Det gjør at du kan få trang til raske kalorier, som typisk kommer i form av mat. Forskning viser at tørst oppleves som en større og mer konstant følelse enn sult, men også at tørst ikke nødvendigvis fører til at man får lyst på bare væske.

Den dehydrerte hjernen forteller deg nemlig at blodsukkeret er lavt, og at du trenger sukker i en fart. Den forteller deg ikke at et stort glass vann kan lindre sukkertrangen – den maskerte sulten.

4. Forstoppelse og færre toalettbesøk

Vann hjelper til å smøre fordøyelsessystemet og holde tarmene fleksible og rene. Uten denne smøringen kan man få forstoppelse, sure oppstøt og manglende fordøyelse. Du skal helst besøke toalettet mellom fire og sju ganger om dagen.

Gjennom urinen skiller kroppen ut de giftige toksinene som oppstår i cellene. Undersøkelser viser også at risikoene for å få urininveisinfektioner og forstoppelse stiger når man er dehydrert.

5. Hodepine og svimmelhet

Hodepine og svimmelhet er blant tegnene på at du får i deg for lite vann. Det kan rett og slett bli for lite av den væsken som omgir hjernen.

En mindre studie fra 2012, foretatt på pasienter med hodepine, viste at regelmessig vanninntak var gunstig. Dehydrering kan også gjøre at tilstrømmingen av oksygen til hjernen reduseres, fordi blodtrykket faller – og det kan føre til svimmelhet.

6. Ledd- eller muskelsmerter

Vann utgjør omtrent 80 prosent av ledd og brusk. Derfor er vann en uhyre viktig komponent for å opprettholde sunne og sterke ledd. Hvis kroppen mangler vann, går det ut over det beskyttende laget mellom leddene, og harmløse små hopp kan plutselig bli smertefulle..

7. Tørre lepper og eksem

Vann gjør huden elastisk. Huden er kroppens største organ og bruker mesteparten av vannet vi drikker. Derfor synes det raskt på huden hvis du drikker for lite. Du svetter mindre, og dermed vil skitt og døde hudceller ikke kunne ”renne” av. Mangel på vann over lengre perioder vil også gi mer rynker.

8. Hurtig hjerteslag

Mangel på vann har stor virkning på hjertet og hjerterytmen. Blodets plasmavolum blir mindre ved dehydrering. Det gjør blodet tykkere, og tyktflytende blod er vanskeligere å pumpe rundt i kroppen. Dermed får du høyere puls.

Les også:

Kroppen

Slik unngår du dårlig ånde

3 minutter
Lukt
Helse

8 grunner til at kroppen din stinker

5 minutter
Helse

Vitenskapen forklarer: Slik virker vinterbading på kroppen

1 minutt
Mest populære

Logg inn

Feil: Ugyldig e-postadresse
Passord er påkrevd
VisSkjul

Allerede abonnement? Har du allerede et abonnement på magasinet? Klikk her

Ny bruker? Få adgang nå!