Kvinnemage

Helse er fysisk og mental

Kroppen har en tett forbindelse med helse. Det er dokumentert at personer som regelmessig trener og spiser sunt og variert, forbedrer sin fysiske og mentale helse. Regelmessig trening reduserer for eksempel risikoen for livsstilssykdommer, angst, stress og depresjon. I tillegg forbedrer det søvn og øker levealder siden det blant annet reduserer muskelinflammasjon og andre aldersrelaterte kroniske lidelser. Sunt og variert kosthold kan også forebygge kroniske sykdommer, gi bedre søvn, mer stabilt blodsukker og økt vekttap. Dårlig søvn har stor betydning for helsen siden søvn styrker immunsystemet og er forbundet med humør og evne til å lære og huske. Gå på oppdagelsesferd i artiklene våre og lær mer om helse

Hva er mental helse?

Mental helse handler om psyken, og hvordan man er rustet til å utvikle seg og klare utfordringer i livet. Mennesker med langvarig dårlig mental helse har økt risiko for å utvikle psykiske sykdommer som for eksempel depresjon og angst. I tillegg lever de i gjennomsnitt kortere enn mennesker med en god mental helse.
Forskere mener at man kan styrke sin mentale helse ved å fokusere på å styrke de individuelle, sosiale og strukturelle elementene i livet. De individuelle elementene handler om å trene regelmessig, sove godt, skape seg en meningsfull hverdag og arbeide med en positiv selvoppfattelse. Sosiale elementer er forbundet med at man har støttende sosiale relasjoner og deltar i fellesskap, mens strukturelle elementer inneholder trygghet, økonomisk stabilitet og skikkelige boligforhold.

Hjerne på lyserød bakgrunn

© Shutterstock