Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Menneskehetens mor bodde i Botswana

Vår felles stammor og opphav kan spores til et ørkenområde i det nåværende Botswana. Det er konklusjonen i en studie der australske forskere har kartlagt DNA fra mer enn 1200 mennesker.

For 200 000 år siden levde den felles stammoren til alle mennesker i en oase i det nåværende Botswana.

Det mener genetikere fra The University of Sydney i Australia.

Forskerne har kartlagt DNA fra såkalte mitokondrier hos over 1200 mennesker av opprinnelige afrikanske folkeslag.

Cellenes kraftverk avslører historien vår

Mitokondrier er de små kraftverkene i cellene våre, som sørger for å skape den energien cellen trenger, og de inneholder sitt eget DNA, som bare arves fra mor til barn.

© Steve Davey/Alamy/ImageSelect

Mitokondrie-DNA endrer seg veldig lite over tid, og derfor er det velegnet til å kartlegge vår genetiske historie.

De små endringene som tross alt har skjedd i løpet av årtusenene, viser når ulike grener på stamtreet ble splittet fra hverandre.

Ved å følge grenene tilbake kan forskerne finne ut hvor den mest opprinnelige utgaven av mitokondrie- DNA-et finnes.

Kart over Afrika. Rød prikk viser Makgadikgadi, hvit prikk viser Botswana.

© Steve Davey/Alamy/ImageSelect

Forfedrene våre levde i frodig oase

Resultatene avslører at vårt felles opphav kan spores til et ørkenområde i Botswana ved navn Makgadikgadi.

For 200 000 år siden var det en oase som ifølge forskerne dannet et frodig hjem for forfedrene våre i 30 000 år.

Deretter ble mitokondrie-DNA-et splittet ut i flere undergrupper, noe som tyder på at grupper av mennesker har utvandret.

Geologiske studier har vist at klimaet i området endret seg for 170 000 år siden, slik at det oppsto grønne korridorer mot nordøst og sørvest, som førte til gode betingelser lenger unna.