1. januar kom en baby for til verden. Den ble unnfanget med en teknikk som aldri har vært brukt før.

Et ukrainsk par hadde i flere tiår forsøkt å bli gravide. Legene klarte å befrukte morens egg, men det sluttet alltid å vokse da det ble satt inn i livmoren hennes.

Men ved å blande DNA fra tre foreldre klarte paret å skape en sunn liten jente. Denne teknikken kalles ”pronuclear transfer”.

Foster satt inn i moren

Leger fra Nadiya-klinikken i Ukraina befruktet morens egg med farens sæd – noe de har klart flere ganger før. Før egg og sæd smelter sammen, kalles denne tilstanden for pronucleus, og ble satt inn i et egg fra en kvinnelig donor.

Da det hadde vokst seg til et foster, ble det satt inn i morens livmor, der det vokste helt normalt.

En slutt på arvelige sykdommer

Pronuclear transfer, som ble brukt i dette tilfellet, er en form for mitokondire-donering.

Det er en samlebetegnelse teknikker som tidligere er brukt til mødre som ikke har frisk mitokondrie-DNA. Det kan for eksempel være fordi de har arvelige genetiske sykdommer i sine mitokondrier – en bestanddel av cellene våre som produserer energi.

Teknikken be lovlig i Storbritannia i 2015 blant mødre med genfeil i sitt mitokondrie-DNA, og i fjor ble den for første gang brukt til å unnfange et barn med tre foreldre.