Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Mennesket - DNA

Liten jente født med DNA fra tre foreldre

For første gang har et tidligere barnløst par fått hjelp av en spesiell teknikk som bruker arvemasse fra tre foreldre. Den lille jenta deler DNA med både mor, far og donor.

1. januar kom en baby for til verden. Den ble unnfanget med en teknikk som aldri har vært brukt før.

Et ukrainsk par hadde i flere tiår forsøkt å bli gravide. Legene klarte å befrukte morens egg, men det sluttet alltid å vokse da det ble satt inn i livmoren hennes.

Men ved å blande DNA fra tre foreldre klarte paret å skape en sunn liten jente. Denne teknikken kalles ”pronuclear transfer”.

Foster satt inn i moren

Leger fra Nadiya-klinikken i Ukraina befruktet morens egg med farens sæd – noe de har klart flere ganger før. Før egg og sæd smelter sammen, kalles denne tilstanden for pronucleus, og ble satt inn i et egg fra en kvinnelig donor.

Da det hadde vokst seg til et foster, ble det satt inn i morens livmor, der det vokste helt normalt.

En slutt på arvelige sykdommer

Pronuclear transfer, som ble brukt i dette tilfellet, er en form for mitokondire-donering.

Det er en samlebetegnelse teknikker som tidligere er brukt til mødre som ikke har frisk mitokondrie-DNA. Det kan for eksempel være fordi de har arvelige genetiske sykdommer i sine mitokondrier – en bestanddel av cellene våre som produserer energi.

Teknikken be lovlig i Storbritannia i 2015 blant mødre med genfeil i sitt mitokondrie-DNA, og i fjor ble den for første gang brukt til å unnfange et barn med tre foreldre.