Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

hulebjørn, kortfjesbjørn, bjørn, dna, genetikk

DNA funnet i 16.000 år gammel jordprøve

Forskere har for første gang funnet DNA i jordprøver. Med metoden vil det være mulig å sekvensere DNA fra forfedrene våre uten å finne en eneste beinstump.

I en hule i Mexico har DNA-forskere fra Danmark og England gjort en epokegjørende oppdagelse.

Ved å sekvensere DNA funnet i jord fra en fjellhule i Mexico har de kartlagt DNA-et fra flere dyr – blant annet en kjempestor utdødd hulebjørn som levde for 16 000 år siden.

Oppdagelsen er en milepæl innen forskningsfeltet e-DNA, der man kartlegger dyr og planter ut fra arvemateriale funnet i miljøet, for eksempel jord og vann.

I dette tilfellet stammer e-DNA-et fra for eksempel urin, ekstrementer og hår som dyrene har etterlatt i hulen, og som er bevart i jorden.

Datamaskiner avslører skjult DNA

• Chiquihuite, hule, mexico, dna, edna, hulebjørn

Chiquihuite-hulen, der prøvene ble innsamlet, ligger 2750 meter over havet. Forskerne fant også over 2000 steinredskaper og fragmenter i hulen.

© Devlin A. Gandy

Tiden er fanget i lag

Ved å lete etter etterlatenskaper i jordlagene kan forskere se når dyr levde. Men den nye teknologien gjør det mulig å se de enkelte individene i tillegg.

• hulebjørn, kortansigtet, bjørn, dna, genetik

Ved å ta jordprøver i ulike lag kunne forskerne etablere en tidslinje over livet i hulen.

© Devlin A. Gandy

Jorden er full av DNA

Dyrs etterlatenskaper inneholder celler som ender i jorden som DNA. Under de riktige omstendighetene kan forskere finne biter av det DNA-et i jorden – selv etter mer enn 10 000 år.

• edna, DNA, genetik, sekventering, hulebjørn,

I jordprøvene ligger biter av DNA som sekvenseringsmaskinen kan sette sammen – og finne spor etter for eksempel en hulebjørn.