Shutterstock

Du kan antagelig takke en fortidsromanse for størrelsen på nesen din

Forskere avslører hvordan DNA fra en utdødd art kan ha betydning for formen og størrelsen på menneskers nese.

Flate, lange, brede, krumme, store og små.

Neser finnes i mange fasonger og størrelser, og det er stor variasjon i utseendet på tvers av geografiske skillelinjer rundt om i verden.

Tidligere forskning har vist at mangfoldet blant annet skyldes genetikk og tilpasning til temperatur og luftfuktighet.

Nå har et team av forskere funnet enda en del av forklaringen på hvorfor nesene våre ser ut som de gjør, i hvert fall om de er store eller små.

Det framgår av resultater som er publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Communications Biology.

Både størrelsen og formen på nesene våre kan nemlig være bestemt av gener som stammer fra neandertalerne.

Spesielt gen vakte nysgjerrighet

Forskernes studie bygger på data fra mer enn 6000 personer fra Latin-Amerika av europeisk, uramerikansk og afrikansk avstamming.

I studien sammenlignet forskerne genetiske data med fotografier av ansikter.

På den måten kunne de bestemme sammenhengen mellom ansiktstrekk og ulike genetiske markører.

En sammenligning av neseformen hos en neandertaler og et moderne menneske.