Med hele 75 millioner aktive brukere hver måned er Tinder den desidert mest populære datingappen i verden.
Men det er ikke bare en grobunn for suksess på datingmarkedet. Tvert imot er det mange som kjenner på skuffelsen ved å sveipe forgjeves uten å finne en match.
Ifølge forskere ved Stanford University er forklaringen i noen tilfeller enkel.
Mange brukere er ikke interessert i å gå på date i det hele tatt.
Faktisk svarte halvparten av Tinder-brukerne i forskernes studie at de ikke var interessert i å møtes offline. Det viser resultatene som er publisert i tidsskriftet Cyberpsychology Behaviour and Social Networking.
I tillegg var nesten to tredjedeler enten gift eller allerede i et fast forhold.
Stanford-forskerne samarbeidet med kolleger fra Frankrike og Sveits om studien, som omfattet 1387 engelsktalende Tinder-brukere mellom 17 og 84 år.
Deltakerne fylte ut et nettbasert spørreskjema for å belyse en rekke aspekter, blant annet motivasjonen for å bruke datingappen, antall treff – og antall faktiske dater de hadde vært på.
Brukerne er ikke ute etter romantikk
Ifølge forskerne tyder svarene på at datingapper nå ser ut til å fungere som andre sosiale medier: Jakten på kjærlighet og flørting har kommet i bakgrunnen til fordel for mer generelle behov for sosial kontakt, underholdning og distraksjon.
Hovedmotivasjonen bak bruken av appen var underholdning, distraksjon og søken etter å øke selvfølelsen.
I gjennomsnitt vurderte deltakerne i undersøkelsen sin generelle tilfredshet med Tinder til 2,39 på en 4-delt skala. Offline-dater generert av appen fikk en gjennomsnittlig tilfredshet på 3,05 på en 5-punktsskala.
Samtidig fant forskerne ut at de mest fornøyde brukerne generelt også var de som brukte Tinder til det tiltenkte formålet: å finne kjærligheten eller møte en potensiell flørt.
Når det gjaldt å date folk fra Tinder i den virkelige verden, var de eldre brukerne mest fornøyde med opplevelsene sine.
Kanskje fordi eldre mennesker som ikke har vokst opp med datingapper, er mer forsiktige og har en tendens til å være mer selektive når det gjelder hvem de matcher, mener forskerne.