Deformerte kranier var maktsymboler

I Europas tidlige middelalder ble kvinner med avlange kranier giftet vekk som en del av allianser, viser ny forskning.

Courtesy of the State Collection of Anthropology and Paleoanatomy Munich

I en rekke landsbyer langs Donau i det sørlige Tyskland har arkeologer funnet oppsiktsvekkende skjeletter av kvinner med deformerte kranier. Formen skyldes at kvinnene har fått bundet snører rundt hodet under oppveksten.

Nå har forskere fra Johannes Gutenberg-Universität i Mainz i Tyskland funnet en forklaring på funnene.

Mørke kvinner kom fra øst

Ved hjelp av nye DNA-undersøkelser har de slått fast at kvinnene hadde mørkt hår og brune øyne, noe som ikke var normalt i Sør-Tyskland i perioden omkring år 500, som er tidspunktet da kvinnene ble begravd.

De er funnet side om side med andre skjeletter uten misdannede kranier, og de andre stammer fra mennesker med lyst hår og blå øyne.

DNA-et fra disse skjelettene matcher befolkningen i området, mens DNA-et fra kvinnene med de deformerte kraniene ligger nærmere befolkninger i dagens Romania og Bulgaria.

I disse områdene har gutter og jenter fra velstående familier fått forlenget kraniene.

Skapte mektige allianser

Forskergruppen mener at kvinnene med de misdannede kraniene må ha kommet fra øst, og fordi det bare er snakk om kvinner, er de antagelig ikke innvandret som del av en gruppe.

Høyst sannsynlig er de giftet vekk til makthavere i området i forbindelse med politiske allianser mellom de ulike europeiske regionene i middelalderen.